Nadváha a obezita podle TČM a jak se zbavit démonů

Nejlepším způsobem řešení nadváhy je vidět v ní to, čím je - prostě dalším nadbytkem nebo škodlivinou, kterou je třeba odstranit během úspěšné změny stravování. Říká odborník na dietetiku Paul Pitchford, který propaguje zejména rostlinnou stravu složenou z celozrnných obilovin, zeleniny a dalších nezpracovaných potravin.

Nadváha ale není vždy způsobena přejídáním, vždyť existuje řada hubených lidí, kteří se přejídají, a na druhou stradu lidí s nadváhou, kteří vůbec nejedí nadměrné množství jídla.


Nadváha - jako všechny nevyváženosti - je totiž podporována hlavně psychikou a nezdravými postoji. Obézní jedinci často hledají lékařské a další důvody, aby nemuseli sami nic dělat a mohli pokračovat ve způsobu života, který vede ke zvyšování nadváhy. Na prvním místě je tedy vůbec rozhodnutí, něco se sebou dělat, chuť změnit se a nečekat, že to někdo či něco vyřeší za mne.


Energie skladovaná v těle jako hmotnost pochází ze tří zdrojů: z bílkovin a sacharidů, z nichž každý přispívá čtyřmi kaloriemi na gram, a z tuků, které přinášejí devět kalorií na gram. Hmotnost z tuků se tedy nabývá dvakrát snadněji než z bílkovin a sacharidů.

Velká většina tuků přijímaných ve stravě pochází z živočišných produktů. Například u 3% podmáslí představují 49 % celkového počtu kalorií tuky a ve 2% mléce jsou kalorie z tuku z 32%.

Paul Pitchford doporučuje hlavně se zaměřit na celý organismus a přijmout dva závazky:


1. Závazek k emoční vyrovnanosti s podporou fyzické aktivity (ideálně hodina jednoduchého cvičení denně). Přiměřené pravidelné cvičení je nezbytné pro hladký průchod krve a energie tělem a pro překonání dlouhodobé nadváhy. Při úbytku hmotnosti často dochází ke ztrátě stejného množství tuku a svalů a cvičení pomáhá udržet si svalovou hmotu, a tedy chránit srdce a ostatní svaly před degenerací. Pohyb navíc odstraňuje blokády a stagnace. 2. Vyvážená strava z nerafinovaných potravin. To znamená změnit svůj přístup k jídlu. Kupovat a konzumovat pouze kvalitní suroviny, vařit si a jíst plnohodnotná jídla.


Tyto dva kroky jsou velmi účinné a málokdy vyžadují další změny ve stravování k zajištění úbytku hmotnosti. Existuje však nemálo jedinců, kteří i při zdravém režimu ztrácejí hmotnost pomalu nebo vůbec. V těchto případech Paul Pitchford zdůrazňuje hořké a aromatické chutě a slané a kyselé potraviny.


Následující principy odvozené z čínských a východoindických léčebných systémů i ájurvédské tradice představují vhodný návod pro ty, kteří bojují s větší nadváhou či výraznější obezitou a většinou teprve přecházejí na stravu založenou na nerafinovaných obilovinách a zelenině. Nejsou tedy určeny pro stravou posedlé jedince, kteří potřebují zhubnout jen pár kilo. Takovým pomůže hlavně osobní přístup a komplexní individuální diagnostika.


Rady Paula Pitchforda pro úspěšnou léčbu nadváhy a obezity:

1. Ořechy, semena a oleje: doporučují se jen lehčí oleje omega-3 a GLA (kyselina gama-linolenová), které zrychluji metabolismus a spalování tuků. Nerafinovaný, zastudena lisovaný Iněný olej, nejbohatší rostlinný zdroj omega-3 kyselin, dodává hormonální rovnováhu. Pozor na rafinované oleje, které stejně jako fluoridovaná voda silně zpomalují tempo spalování tuků.

Nejlepším zdrojem přírodní výživy s GLA je kromě mateřského mléka spirulina. Běžně dostupné jsou také oleje bohaté na GLA ve formě výtažku ze semen petrklíče, brutnáku lékařského a černého rybízu. Účinná denní dávka GLA z těchto rostlin je 125 mg.

2. V čínské tradici se většina luštěnin označuje jako potraviny se „sladkou“ chutí. Luštěniny však mají vysušující, diuretický účinek a doporučují se všechny s výjimkou sójových bobů. Obzvlášť prospěšné jsou fazole adzuki a mungo. Za účelem zrychlení úbytku hmotnosti je možné vypít během dne několik hrnků odvaru z fazolí adzuki. Klíčky z fazolí mungo a jiných fazolí jsou také prospěšné, ale hlavně pro horkokrevné jedince. Pro jedince s projevy chladu (což jsou lidé, kteří často cítí chlad nebo nemají rádi pocit chladu) se mohou ohřát v páře. 3. Obiloviny jsou rovněž sladké a je vhodné dávat přednost těm obilovinám, které obsahují hořké složky, jako jsou žito, amarant (laskavec), merlík chilský (quinoa) a oves. Za účelem hubnutí by se oves měl konzumovat v nejvíce hořké podobě, tedy syrový (namočený) nebo opražený. Z rýže je nejvhodnější užívat rýži basmati, protože má aromatickou chuť. (Většina dnes prodávané rýže basmati je rafinovaná; k hubnutí používejte pouze nerafinovanou verzi.) Kukuřice je také vhodná, protože působí diureticky, a tedy odstraňuje přebytek vody uchovávané v tkáních.

4. Téměř veškerá zelenina je vhodná k hubnutí s výjimkou plodů s velkým obsahem vody (cuketa, letní tykev) a velmi sladkých druhů zeleniny (sladké brambory a jamy). Druhy zeleniny označené jako obzvlášť hořké - salát, celer, kedlubna, chřest a mladá cibulka - jsou nejvhodnější. (Salát není vhodný pro osoby s onemocněním očí.)

Nejlepší je jíst zeleninu jen krátce povařenou, protože méně vařené jídlo dodává živost osobám s nadváhou, které jsou obvykle pomalé. Syrová strava prospívá osobám s přílišnou chutí k jídlu nebo s projevy tepla. Osoby s projevy chladu by měly omezit syrové jídlo, protože to podporuje ukládání tuku a vody. Tito jedinci potřebují převážně vařené jídlo.


Třebaže mořská zelenina je slaná, obsah jodu a širokého spektra minerálů a aminokyselin pomáhá regulovat hmotnost; pro tento účel je zvláště vhodná norská chaluha (měchýřnatá). Ostatní mořské řasy jsou také cenné; chaluhy jsou k dostání ve formě tablet.

5. Ovoce a sladidla. Velmi sladké ovoce (fíky, datle a sušené ovoce) může zpomalit hubnutí. I škrobovité či olejnaté ovoce by se mělo konzumovat jen sporadicky, včetně banánů, avokáda a kokosových ořechů. Citrony a grapefruity sice obsahují kyselinu citronovou, která je sama o sobě považována za nevhodnou k hubnutí, ale také se vyznačují hořkostí, jež více než vyváží jejich kyselost.

Denní spotřeba citronu nebo grapefruitu spolu s peckami, dření a částí vnitřní slupky (nejvíce hořké části) bývá vynikajícím prostředkem na hubnutí. Jedinci s projevy chladu by však měli konzumovat citrony opatrně nebo se jim zcela vyhnout - pokud jejich užívání zvyšuje pocit chladu.

Běžné druhy ovoce, jako jsou jablka, švestky, broskve, pomeranče a hrušky, mají čistící schopnosti, které jsou prospěšné osobám s nadváhou; jejich kyselý obsah a sladká chuť však mohou oslabit organismus a způsobit vlhkost (zadržování vody, nárůst kvasinek, únavu, zpomalenost nebo duševní těžkost). Lidé s těmito symptomy by se tudíž měli těmto potravinám vyhnout.

V průběhu hubnutí lze doporučit zejména dva druhy sladidel. První je syrový med; tím myslíme med, který nebyl v žádné etapě svého zpracování zahřátý. Používá-li se na oslazení tekutin, jako je čaj, neměl by se zahřát nad 54 stupňů Celsia. Syrový med má při zpracování v těle aromatické účinky, které jsou užitečné z hlediska hubnutí, jde však o vysoce účinnou látku a měla by se používat jen v malém množství. Druhým sladidlem je list stévie. Všechny ostatní typy sladidel mají tendenci podporovat přírůstek hmotnosti. Tolerovat je možné v malých dávkách ječmenný slad a rýžový sirup. Zcela vynechte chemická sladidla.

6. Živočišné výrobky. Vyhýbejte se hutným potravinám, které podporují přírůstek hmotnosti, jako jsou vejce a produkty z kravského mléka včetně másla; snižte spotřebu masa - volně žijící ryby a drůbež však mohou být prospěšné pro oslabené jedince. Výrobky z kozího mléka normalizují hmotnost, takže jsou vhodné jak pro osoby s nadváhou, tak s podváhou.

Během procesu čištění se dá očekávat, že se vyskytne řada uzdravovacích reakcí, které se projeví jako pozůstatky z minulých zkušeností. V tělesných buňkách, obzvláště v mozku a játrech, jsou aktivně zakódovány veškeré emoční nebo duševní problémy, které nebyly vyřešeny. Koneckonců „veškeré lidské charakteristiky, jako je velikost, tvar a řádný vývoj od dětství k smrti, jsou zaznamenány uspořádáním molekul a DNA“. Toto uspořádání, zabudované na každé úrovni, bude vždy odrážet individuální cestu jedince životem.

Při vyvážené stravě a životním stylu se buňky v těle uvolní a postupně se normalizují. Jak se vyrovnávají deformace buněk a tkání, potlačené emoce, které je doprovázely, se uvolňují a vynořují se na povrch. V biblických časech se tyto procesy nazývaly „démony", a daly by se tak nazývat i dnes, protože démoni, kteří nás pronásledují, jsou naše psychologické projekce vyvolané nevyřešenými problémy nebo ambivalentním postojem k novým možnostem v životě před námi.

Z hlediska čínského léčebného umění závisejí vyrovnané emoce na funkci jater. V moderní době jsou játra většinou dvakrát větší, než by zdravá játra měla být, protože se v nich ukládá množství nežádoucích látek. Tyto látky se skládají ze zbytků pocházejících z nadměrné konzumace masa a dalších živočišných produktů, ze škodlivin z životního prostředí a obecně z přejídání.

„Jakmile zahájíme proces čištění a začneme jíst potraviny vyšší kvality a v menším množství, játra a obecně náš organismus se začnou zbavovat nadbytků, které se zde nahromadily za celá léta. Zároveň se začnou rozpouštět mnohé zkostnatělé duševní postoje ke vnímání reality. Tento proces zahrnuje duševní a někdy i fyzickou bolest a většina lidí se ho snaží podvědomě zastavit větší konzumací právě těch produktů, jichž se tělo zbavuje. To je důvod, proč v tomto období toužíme po určitém jídle. Stejný vzorec chování vidíme u alkoholiků, kdy bolest z alkoholové abstinence povolí, jakmile vypijí jen malé množství alkoholu,“ upřesňuje Paul Pitchford.

„Málokdo považuje jídlo a běžné léky za návyk podobný alkoholismu, my jsme však pozorovali extrémní případy abstinenčních příznaků z nedostatku rafinovaných cukrů, masa, farmak (obzvláště sedativ), nikotinu, kávy (kofeinu) a dalších běžných jídel a léků,“ dodává.


Častější než fyzická bolest jsou psychické a emoční symptomy spojené s abstinencí. S abstinenčními příznaky se dá mnohem lépe vyrovnat pomocí čisticích potravin a bylin, které pomáhají vyloučit škodliviny na všech úrovních.

Další zajímavosti a doporučení najdete v kategorii „Články“ – Diety, hubnutí, stravování

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.




Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  1. Doporučení vhodné stravy a životního stylu

  2. Detoxikace, redukce váhy

  3. Únava, potíže se spánkem

  4. Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie

  5. Akné, ekzémy, plísně

  6. Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium

  7. Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

Objednejte se na individuální konzultaci

banner_bez popisu.jpg

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com