Chutě potravin mají zásadní dopad na organismus

Věřili byste, že kyselá chuť není vhodná pro horkokrevné typy? A že pálivá jídla by měli denně jíst obézní lenoši? Chuť jídla je velmi důležitá. Každý člověk je individualita a žádné nařízení neplatí úplně pro každého. Velmi záleží nejen na kondici, stavu organismu apod., ale také na vnějších okolnostech – v létě budete potřebovat něco jiného než v zimě. Co je vhodné právě pro Vás odhalí individuální konzultace.


Všeobecně platí, že jídlo by mělo obsahovat zdravé makro- a mikroživiny, krom toho by mělo vyvolávat správnou hormonální odezvu. To znamená, že aby tělo dobře spalovalo, nevylučovalo moc inzulinu, musí být jídlo správně sestavené. A poskládat je tak, aby vyvolalo zdravou hormonální odezvu, může být velmi jednoduché.


Problém může nastat, pokud nevíme, co je pro nás vlastně dobré. Pokud bude člověk s rychlým spalováním jíst vegansky a hlavně sacharidově, může si po čase vypěstovat vážné zdravotní problémy. Zřejmě nejhorší je, pokud máte v těle neustále zvýšenou hladinu inzulinu a nedostatek živin. Pokud má tělo málo živin, stává se závislé na cukru.


Využití chutí potravin, jejich působení na tok tekutin a proud energie dle Lien Čepelkové, Ludmily Bendové, Romany Farné a dalších TČM dietologů:


Hořká: Směr tekutin (i potrava) do středu (využití u otoků končetin). Směr energie od středu ven (u studených končetin, zablokovaného horka uvnitř těla). Hořká chuť eliminuje tuky i svaly, pozor u hubených lidí, u kterých je třeba ji doplnit sladkou.


Sladká: Směr tekutin do stran (ruce i nohy opuchají, brní, podporuje vznik otoků), nahoru od středu do hlavy (migrény, neklid, tlak v hlavě) a dolů od středu (výtoky, výhřezy, cysty, celulitida). Směr energie shora dolů (zaměření na požitky, konzum, strach, přízemnost, únava, apatie, neschopnost nadhledu, roztržitost, nesoustředěnost). Přírodní sladká chuť (máslo, mléko, ovoce, obilí) v přiměřeném množství udržuje člověka fyzicky i psychicky a duchovně ve středu, umožňuje rychlý duchovní vývoj, dává veselou mysl. Sladká chuť buduje tukovou tkáň, zvlhčuje, pozor u lidí s nadváhou, zvyšuje vlhkost.


Slaná: Směr tekutin dolů (ven z těla, umožňuje volný odchod stolice, pravidelnou menstruaci, otěhotnění i porod, zprůchodňuje dolů, rozpouští překážky a blokády, uvolňuje křečovité šlachy a vazy, rozpouští usazeniny). Směr energie nahoru (zprůchodňuje nahoru, tělo i mysl uzemní, zakoření, restartuje tělo i mysl, funguje na fyzické úrovni jako mantra OM na úrovni duchovní). Slaná chuť buduje svaly a zahřívá povrch těla, pozor u obézních horkokrevných typů, které mají solit méně.


Kyselá: Směr tekutin ven, vykroucení hadru, smrštění šlach a některých částí těla (vyloučení škodlivin, zostření smyslů, zavlhčení povrchu, může zhoršovat zahlenění plic). Směr energie většinou dovnitř. Kyselá zvyšuje vnitřní horko, v nadbytku ničí nervový systém, způsobuje kožní problémy, kritičnost, vztek, závistivost. Pozor u horkokrevných hubených lidí je úplně nevhodná. Výjimečně si mohou dát umeboshi.


Svíravá: Směr tekutin uzavírá povrch dovnitř, přičemž tekutiny jsou uzavřeny buď uvnitř nebo venku – řepík, aronie, kurkuma (využití v detoxikaci, posílení imunity, zastavení krvácení, hubnutí). Směr energie do středu, zpět (pomáhá soustředění, v nadbytku vyvolává obavy, úzkost, ztěžuje řeč). Není vhodná pro hubené lidi.


Pálivá: Směr tekutin ven, otvírá povrch, ale zahřívá vnitřek, zprůchodňuje do stran. Směr energie nahoru, pročišťuje mysl, v nadbytku vyvolává hněv, hádavost, třes, nespavost. Opatrně u horkokrevných osob, zejména u hubených zhorší nespavost, bušení srdce. Naopak pro pomalé, obézní typy je nutná denně.


Všeobecně lze doporučit zařazení potravin, které příliš nezahřívají ani příliš neochlazují, jako jsou:

  1. kukuřice, kroupy, žito, oves, proso

  2. luštěniny, fazole, suchý hrách, čočka, červené sojové boby

  3. zelenina kulatá, listová, zelená

  4. zelí, houby, polní salát, polníček

  5. ořechy lískové, mandle, arašídy, kustovnice, strouhaný kokos, sezam

  6. domácí ovoce

  7. nearomatické čaje bez cukru, heřmánkový čaj, sladové pivo

  8. med, slad, šafrán, lékořice

  9. máslo, vaječný žloudek, tvaroh, smetana, sýry s vysokým obsahem tuku


Ideální jídelníček (dle zásad tradiční čínské medicíny):


Ráno: vždy snídat teplé jídlo, pokud možno ve stejnou hodinu, doporučuje se polévka miso, jahelná kaše (nebo vařené obilné vločky, slzovka či polenta) se skořicí a oříšky, event. se zeleninou, čerstvými bylinkami a houbami, k zapití je vhodná meltová káva či žitovka. Poledne: zeleninové rizoto z celozrnné rýže či dušené maso se zeleninou a mrkví. Večer: pokud možno opět v pravidelnou dobu (nejlépe kolem 18.00 hod.) se doporučují kupř. celozrnné bezvaječné nudle se zeleninou a houbami či tofu. Po celý den je vhodné popíjet (dle žízně) slabý zelený čaj LUNG JING (Dračí studna), který vylučuje škodlivé zplodiny z organismu, čímž snižuje překyselení organismu.


Obecné zásady stravování dle východní medicíny pro zlepšení trávení:

  1. Nejíst mléčné výrobky při vlhkosti v organismu (kašovitá stolice, větší povlak jazyka)

  2. Nejíst ostře kořeněná jídla (chilli, kajenský pepř…)

  3. Nepít kávu, energy drinky a tvrdý alkohol

  4. Nejíst po 19té hodině

  5. Nejíst nic studeného z lednice (zmrzlinu apod.)

  6. Ideálně jíst čerstvé jídlo, neskladovat

  7. Nepoužívat mikrovlnku

  8. Jíst pravidelně (4krát denně) ve stejnou hodinu

  9. Omezit maso

  10. Vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám a umělým přísadám

  11. Nejíst bílý cukr ani bílou mouku

Další rady, tipy a doporučení najdete v kategorii „Články“ – Trávení, hubnutí, diabetes


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  1. Doporučení vhodné stravy a životního stylu

  2. Detoxikace, redukce váhy

  3. Únava, potíže se spánkem

  4. Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie

  5. Akné, ekzémy, plísně

  6. Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium

  7. Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

#svíravá #hořká #pálivá #chutěpotravin #slaná #sladká #kyselá

Objednejte se na individuální konzultaci

banner_bez popisu.jpg

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com