Individuální jídelníček a jak na změnu životního stylu


Ze svých zkušeností dobře vím, jak bývá těžké přeskládat dlouhodobý stravovací řád, vymanit se ze zažitých rituálů a návyků. Jídlo je i není důležité. Jeho úloha se odvíjí od naší psychiky. Vše, co sníme, nás ovlivňuje. Ale pokud máme dobře naladěnou psychiku, není role jídla prvořadá. Bohužel, obvykle žijeme příliš ve stresu a trápí nás nejrůznější potíže. Pak je jídlo zásadní.


Změna není jednoduchá, protože k novým věcem nemáme dostatek vazeb a mnohdy si je ani neumíme představit. Je proto dobré zkusit si nové pokrmy objednat z kvalitní restaurace, aby všechny naše smysly vnímaly, jak může doposud neznámé jídlo vypadat a chutnat.


Stejné je to s cvičením. Proto pro začátek doporučuji - necvičte, ale každé ráno se protahujte. Neměňte celý jídelníček, ale každé ráno pijte zeleninový nápoj a poslední jídlo jezte v 18 hodin. Jakmile zjistíte, že vám tyto drobné změny dělají dobře, můžete přidat další – třeba procházky a vynechání polotovarů.

Postupuje se jako s každým novým návykem, tedy není nutné odnaučit se polku, pokud chcete umět valčík. Prostě jen přidávejte nové kroky. Hlavně nesmíte mít pocit, že o něco přicházíte, že vám někdo něco bere. Např. kuřák při odvykání závislosti nesmí mít dojem, že se připraví o potěšení. Naopak, musí dojít k pocitu, že o nic nepřichází, že naopak mnoho získá.


S novým jídlem přijde nová energie, nový vítr do plachet, energičtější ráno. Vznikne prostor pro naše myšlenky, sny, které poplynou k vytouženému cíli. Strava je základ, sytí nejenom buňky, podněcuje mozek, vyživuje rovněž střevo, ve kterém sídlí 70 % našeho imunitního systému a vzniká až 90 % serotoninu, hormonu štěstí.


Strava, to jsou také nové výzvy a objevy. Je to radost z pestrosti. Kdo dobře jí, dobře se cítí. Tady není prostor na výmluvy. Kdo se chce uzdravit, nemůže spoléhat jen na léky a byliny, ale musí změnit svou stravu a naučit se vnímat své tělo, včetně nutnosti pohybu a relaxace.


Nový jídelníček by se měl opírat o individuální konstituci. Podle diagnostiky je pak třeba zvolit správnou stravu.

Stravování u krevních stází a stagnací energie


Pokud jste náladoví, trápí vás ostré fixní bolesti, trpíte na cysty, máte nafialovělé rty, nehty a jazyk, fialové žilky na kůži, bolesti při menstruaci atd., pak je dobré vyhýbat se potravinám, které zahlcují játra.


K rozproudění stagnující krve se užívají ostré či ohřívající potraviny. V případě pouhé stagnace Qi (čchi) je dobré se vyhýbat syrovým potravinám, které svým chladem zmrazují a zpomalují krevní oběh,“ připomínají praktici TČM.


Doporučované potraviny pro rozbití stagnací jsou zejména kurkuma, pórek, pažitka, česnek, zázvor, bazalka, paprika (koření), bílý pepř, fazole adzuki, zelený čaj, ředkvičky, pepř, ocet, přiměřené solení.


Aktivity jsou u stagnace Qi důležité. Z aktivit je vhodná rychlá chůze, tanec, cvičení při hudbě, protahovací strečink (natahování šlach), masáže a samomasáže vybraných bodů a částí těla.


Stravování u nedostatečnosti krve


Nedostatkem krve trpí mnoho žen. Projevuje se zejména bledou, suchou pokožkou, bušením srdce, suchostí očí, světloplachostí, bolestmi hlavy, křečemi, mravenčením nohou (tady pomůže i hořčík), únavou, padáním vlasů, lámavými vlasy a nehty, zácpou, ale také Nespavostí, depresemi.


Je dobré jíst jídla bohatá na železo a bílkoviny, kyselina listová a vitamín B12. Bio maso (zvláště vývary), vejce, luštěniny, listová zelenina, pšeničné výhonky, špenát, mrkev, řepa, petržel, melasa, miso, tempech, mořské řasy, spirulina, černé sezamové semínko, kokos, rýže, šípkový a ibiškový čaj.

Stravování u nedostatečnosti Qi


Nedostatek energie se dá poměrně dobře doplnit kvalitním spánkem. Všeobecně jsou lidé v současné době velmi vyčerpaní. Energii doplní jednoduchá jídla skládající se z malého množství přísad. Základem tohoto jídelníčku jsou složité sacharidy doplněné malým množstvím vysoce hodnotných bílkovin a lehce povařené zeleniny.


Všeobecně jsou vhodná všechna vařená a teplá jídla, zejména zeleninové polévky, dodržování pravidelných časů k jídlu, dostatek složitých sacharidů a zeleniny, málo masa, protože velké množství masa příliš zatěžuje trávení (i proto se preferují masové vývary z kostí, které doplní krev, ale nezatíží trávicí systém), po jídle je dobrá krátká procházka.


Stravování u nedostatečnosti Yang


Podobně, jako u nedostatku Qi, tak také u nedostatku yang jde hlavně o projevy únavy a chladu.


Doporučované potraviny jsou poměrně běžné, pokud je v pořádku slezina, může se jíst téměř cokoli, co dodá energii. Ideální je rýže (zvlášť ve formě kaše), oves, batáty, vývary, jehněčí, hovězí, kuřecí, fazole, ovocný kompot, sušený zázvor, hřebíček, paprika (koření), kardamom, skořice, rozmarýn, kurkuma, badyán a muškátový oříšek.




Stravování u nedostatečnosti Yin


Nejčastěji se nedostatek yin projeví slabými ledvinami, nočním pocením, horkými chodidly večer, nervozitou, labilitou. Stejně jako při tvorbě Qi (čchi) a krvetvorbě slouží k získávání Yin z potravy slezina a žaludek. Důležité ale také je prohřívat ledviny (bedra a nohy).


Doporučované jsou veškeré obiloviny, k nim hlavně fazole, hodně tepelně upravené zeleniny. Vhodné jsou ječné kroupy, vepřové maso, morek, vejce, máslo, sýr, tofu, tempeh, ústřice, slávky, škeble, sépie, chaluhy, spirulina, mořské řasy, špenát, špenát, čínské zelí, brokolice, prakticky veškerá zelenina a ovoce (vždy lépe mírně tepelně upravená, ale může být i syrová v přiměřeném množství, také zakysané produkty, pivo, červené ovocné šťávy v letním období.


"Nedostatek yin se projeví i suchostí. Důležité je dbát na dostatek tekutin, pít hlavně dopoledne převařenou vodu, nebo bylinkový čaj, zeleninové vývary. Před obědem je ideální vypít 2 deci vývaru, který nastartuje žaludek a slezinu a podpoří trávení a vstřebávání yinové složky," uvádí zkušení praktici a lektoři TČM s tím, že Yin vyživujeme hlavně večer a na noc.


Doporučovaný pitný režim podle některých lektorů dietetiky TČM:

ráno na lačno - 1 sklenice převařené vody s limetkou, citrónem nebo medem (pokud trpíte na zácpu)

mezi 10 až 12 hod – 2 sklenice převařené vody nebo bylinného čaje (mátový), v tuto dobu doplňujete tekutiny do organismu

mezi 15 až 17 hod – 2 sklenice vody či ředěnou zeleninou šťávu z mrkve, červené řepy nebo z jablek, hrušek, podporujeme detoxikaci organismu a odvádíme horkost prostřednictvím močového měchýře

večer před spaním je opět vhodné dát si sklenici vody nebo bylinný čaj, aby se přes noc nezahušťovala krev díky horku.

Stravování u vnitřního horka


Horko v organismu se projevuje zejména v létě, kdy se k němu přidá i vnější horko. Horkokrevní lidé bývají popudliví, neklidní, trpí na akné, migrénami, pálením očí, nadměrným pocením, hořkem v ústech, žízní, chutí na studené nápoje, nespavostí, tmavou močí, červeným jazykem atd.

Jednoznačně by horkokrevní lidé měli jíst ochlazující stravu, včetně smoothie a zeleninových nápojů a vývarů. Dobré je přidávat ke každému jídlu trochu naklíčených semínek, např. klíčky mungo .

Pokud je horko v žaludku, pomůže ochladit ho vincentkami, solí, houbou hericium, nejrůznějšími kašemi, ovocem, mlékem, jogurty apod.


Horko v játrech je dobré chladit mátovým čajem, pampeliškovými listy, pampeliška, okurkou, hlávkovým salátem, tofu.

Na horko v plicích jsou skvělá jablka, hrušky, broskve, jahody, citron a pomáhají bílé potraviny.



Stravování u vlhka a zahlenění


Vnitřní vlhko se podle tradiční medicíny projevuje pocity tíhy, otoky, průjmy, výtoky, zpomaleným myšlením, leností, pocity tíhy, obezitou.


Klaďte důraz na hořké a ostré chutě; veškeré jídlo vařené a teplé; nízký příjem tuků a olejů, mléčných výrobků a cukru; jezte menší porce při každém jídle. Na odvedení vlhka z organismu slouží slzovka. Užívejte ji pravidelně ráno maximálně 1 měsíc a pak si dejte 2 měsíce pauzu. Vhodná je také houba polyporus.


U horké vlhkosti je vhodné dostatečně pít, aby se podpořila činnost močového měchýře a vlhkost se vypustila ven. Pro svlažení horka se doporučují zeleninové šťávy.


Další zajímavosti a tipy najdete v kategorii „Články

Objednat se na masáž a individuální diagnostiku můžete prostřednictví kontaktního formuláře nebo přes email tradicniterapie@gmail.com. Vše o nabízených službách se dočtete na www.tradicniterapie.cz