Individuální jídelníček a jak na změnu životního stylu


Ze svých zkušeností dobře vím, jak bývá těžké přeskládat dlouhodobý stravovací řád, vymanit se ze zažitých rituálů a návyků. Jídlo je i není důležité. Jeho úloha se odvíjí od naší psychiky. Vše, co sníme, nás ovlivňuje. Ale pokud máme dobře naladěnou psychiku, není role jídla prvořadá. Bohužel, obvykle žijeme příliš ve stresu a trápí nás nejrůznější potíže. Pak je jídlo zásadní.


Změna není jednoduchá, protože k novým věcem nemáme dostatek vazeb a mnohdy si je ani neumíme představit. Je proto dobré zkusit si nové pokrmy objednat z kvalitní restaurace, aby všechny naše smysly vnímaly, jak může doposud neznámé jídlo vypadat a chutnat.


Stejné je to s cvičením. Proto pro začátek doporučuji - necvičte, ale každé ráno se protahujte. Neměňte celý jídelníček, ale každé ráno pijte zeleninový nápoj a poslední jídlo jezte v 18 hodin. Jakmile zjistíte, že vám tyto drobné změny dělají dobře, můžete přidat další – třeba procházky a vynechání polotovarů.

Postupuje se jako s každým novým návykem, tedy není nutné odnaučit se polku, pokud chcete umět valčík. Prostě jen přidávejte nové kroky. Hlavně nesmíte mít pocit, že o něco přicházíte, že vám někdo něco bere. Např. kuřák při odvykání závislosti nesmí mít dojem, že se připraví o potěšení. Naopak, musí dojít k pocitu, že o nic nepřichází, že naopak mnoho získá.


S novým jídlem přijde nová energie, nový vítr do plachet, energičtější ráno. Vznikne prostor pro naše myšlenky, sny, které poplynou k vytouženému cíli. Strava je základ, sytí nejenom buňky, podněcuje mozek, vyživuje rovněž střevo, ve kterém sídlí 70 % našeho imunitního systému a vzniká až 90 % serotoninu, hormonu štěstí.


Strava, to jsou také nové výzvy a objevy. Je to radost z pestrosti. Kdo dobře jí, dobře se cítí. Tady není prostor na výmluvy.


Nový jídelníček by se měl opírat o individuální konstituci. Podle diagnostiky je pak třeba zvolit správnou stravu.

Stravování u krevních stází a stagnací energie


Fixní bolesti kdekoli po těle (často ostré), vznik hmatných útvarů (myomy, cysty, polypy, endometrióza, nádory apod.), temná šedá pleť v obličeji, nafialovělé rty, nehty a jazyk, fialové žilky na kůži, bolesti při menstruaci atd. Je třeba se vyhýbat potravinám a návykům, které zahlcují játra, zhoršují oběh energie Qi (čchi) a krve nebo ochlazují a zužují cévy.


K rozproudění stagnující krve obecně slouží ostré či ohřívající potraviny. V případě pouhé stagnace Qi (čchi) je dobré se vyhýbat syrovým potravinám chladné podstaty, které zmrazují a zpomalují krevní oběh,“ připomíná Milan Schirlo.


Doporučované potraviny


Kurkuma, pórek, pažitka, česnek, zázvor, lilek, bazalka, paprika (koření), muškátový oříšek, oregano, rozmarýn, bílý pepř, fazole adzuki, kaštany, krabí maso, zelený čaj, čaj oolong, ředkvičky, zázvor, pepř, ocet, přiměřené solení, menší množství vína, meloun, rajčata, hrušky, vodní kaštany, houby, slzovka, mořské řasy, krabí maso.


Aktivity jsou u stagnace Qi důležité. Z aktivit je vhodná rychlá chůze, cvičení při hudbě, protahovací cvičení, masáže a samomasáže vybraných bodů a částí těla.


Stravování u nedostatečnosti krve


Projevuje se bledou, suchou a matnou pokožkou, bledými rty, bušením srdce, závratěmi uvnitř hlavy, zastřeným zrakem, suchostí očí, světloplachostí, bolestmi hlavy, křečemi, mravenčením, únavou, padáním vlasů, suchými a lámavými vlasy a nehty, zácpou se suchou a bobkovitou stolicí apod. Nespavostí, neklidem, snadnou rozrušitelností, depresemi, mentální neukotveností, slabou pamětí apod. Není vhodné posilování a vyčerpávající cvičení. Není vhodní vhodný ani veganský způsob stravování.


Je dobré dodržovat tytéž základní přístupy jako v případě nedostatečnosti Qi sleziny (ve slezině krvetvorba probíhá): jídla bohatá na železo a bílkoviny, kyselina listová a vitamín B12.


Doporučované potraviny


Bio maso (zvláště vývary), vejce, luštěniny, listová zelenina, pšeničné výhonky, špenát, mrkev, řepa, petržel, melasa, miso, tempech, mořské řasy, spirulina, černé sezamové semínko, kokos, rýže, červené víno, svrchně kvašené tmavé pivo, pivo Guinness, třešně, švestky, meruňky, rozinky, granátové jablko, černý sezam, slunečnicové semínko, piniové oříšky, jedlý kaštan, šípkový a ibiškový čaj.

Stravování u nedostatečnosti Qi


Únava, vyčerpání, sklon k řídké stolici, nadýmání, snadné přibírání na váze nebo nadměrné hubnutí, chutě na sladké, gynekologické výtoky atd.


Jídelníček určený k posílení Qi sleziny klade důraz na chutná jednoduchá jídla skládající se z malého množství přísad. Základem tohoto jídelníčku jsou složité sacharidy doplněné malým množstvím vysoce hodnotných proteinů (bílkovin) a lehce povařené zeleniny.


Všeobecně jsou vhodná všechna vařená a teplá jídla, zejména zeleninové polévky, menší porce častěji, dodržování pravidelných časů k jídlu, dostatek složitých sacharidů a zeleniny, málo masa, protože velké množství masa příliš zatěžuje trávení (i proto se preferují masové vývary, které doplní krev, ale nezatíží trávicí systém), po jídle je dobrá krátká procházka.


Stravování u nedostatečnosti Yang


Pocity chladu, bledost, studené končetiny, vyčerpání, časté či noční močení, snížené libido, impotence, problémy s plodností, prodloužený cyklus atd.


Doporučované potraviny


Rýže (zvlášť ve formě kaše), oves, batáty, cibule, pórek, vývary, jehněčí, hovězí, kuřecí, krevety, losos, fazole, ovocný kompot, jedlý kaštan, sušený zázvor, hřebíček, paprika (koření), kardamom, skořice, rozmarýn, kurkuma, badyán a muškátový oříšek.





Stravování u nedostatečnosti Yin


Pocity sucha v ústech, pocity žízně (zejména večer), horkost v chodidlech (hlavně v noci), noční pocení, neklid, nervozita, deprese, problémy se spánkem, závratě, vnitřní pocity tepla, suchá nebo bobkovitá stolice, emoční labilita, podrážděnost, hubnutí. Stejně jako při tvorbě Qi (čchi) a krvetvorbě slouží k získávání Yin z potravy slezina a žaludek.


Doporučované potraviny


Špalda, kukuřice, dlouhozrnná rýže, pohanka, pšenice, oves, rýže, jáhly, ječmen, vepřové maso, ústřice, kuřecí maso, kachní maso, holubí maso, morek, vejce, máslo, mléko a sýr v malých množstvích, jogurt, tofu, tempech, španělská makrela, sardinky, ústřice, slávky, škeble, sépie, chaluhy, spirulina, mořské řasy, špenát, rajčata, špenát, čínské zelí, brokolice, lilek, květák, celer, cuketa, tykev, brambory, sladké brambory, meloun, fazolové lusky, řepa, žampióny, houba rosolovka řasotvará, ucho Jidášovo, fazole adzuki, černé fazole, jablka, banány, moruše, mango, kokosové ořechy, mungo fazole, burské oříšky, olivový olej, lněný olej, mandlový olej, ořechy a semínka, jablka, hrušky, jahody, banány, hroznové víno, máslo, tvrdý sýr, zakysané produkty, pivo, červené ovocné šťávy v letním období.


Mimo stravování je důležité Yin doplňovat dostatečným spánkem a pravidelným denním režimem. Ráno začínáme sklenicí převařené teplé vody, do které si přidáme kávovou lžičku medu, abychom doplnili tekutiny a podpořili činnost střev. Během dne nezapomeneme pít zejména mezi 10 až 12 hod. buď opět převařenou vodu, nebo bylinkový čaj. Před jídlem je ideální vypít zeleninový nebo obilný vývar, abyste nastartovali činnost žaludku a zahřáli ho na provozní teplotu, potom budete lépe trávit a doplňovat yinovou složku. Při únavě nesportujte, věnujte se buď protahovacím cvičením či relaxačním technikám a upřednostňujte procházky venku,“ uvádí Milan Schirlo s tím, že Yin vyživujeme hlavně na podzim a v zimě, nejlepší potraviny v tomto období jsou kachna, jarní cibulka, syrový zázvor, batáty.

Stravování u ohně a horka


Horko v organismu se projevuje: nervozitou, neklidem, pálením, červenými projevy na kůži, různými příznaky a pocity horka, migrénami, pálením očí, nadměrným pocením, hořkem v ústech, žízní, chutí na studené nápoje, nespavostí, tmavou močí, suchou stolicí, červeným jazykem atd.

Doporučované potraviny obecně


Celer, špenát, mangold řapíkatý (římský špenát), okurka, hlávkový salát, vodnice, chřest, lilek, čínské zelí, kapusta, rajčata, brokolice, květák, cuketa, jablka, hrušky, meloun, jáhly, pšenice, ječmen, tofu, tempeh, sojové mléko, jogurt, klíčky mungo fazolí a vojtěšky, chaluhy, spirulina, krabí maso.

Doporučované potraviny u horka v žaludku


Zahleňující potraviny k ochlazení, zvlhčení a potažení vnitřního povrchu žaludku: rýže, ječmen, jáhlová nebo ovesná kaše, banány, avokádo, okurky, špenát, hlávkový salát, rukola (roketa setá), řeřicha, zelí (vařené či šťáva), tofu, sojové mléko, jogurt. Jezte menší porce, zejména ti, kdo mají problémy s trávením.

Doporučované potraviny u horka v játrech


Máta peprná, mungo fazole a jejich klíčky, celer, vodnice, bílá ředkev (daikon), chaluhy, hlávkový salát, pampeliška, okurka, řeřicha, jáhly, tofu.

Doporučované potraviny u horka v plicích


Řeřicha, jablka, hrušky, broskve, jahody, citron, ředkvička, dýně, zelí, květák, špenát, mangold řapíkatý (římský špenát), houba rosolovka řasotvará.


Doporučované potraviny u horka v krvi


Ochlazující a protikrvácivé potraviny v případě krvácení: lilek, špenát, mangold řapíkatý (římský špenát), kaki, citron, celer, hlávkový salát, olivy.


Stravování u sucha


Suchost je velmi podobná nedostatku Yin, dalo by se říci, že je následkem dlouhodobého nedostatku Yin. Projevuje se na pokožce a plicích, vadí i žaludku.


Doporučovaný pitný režim podle dietetiky TČM:

ráno na lačno - 1 sklenice převařené vody s limetkou, citrónem nebo medem (pokud trpíte na zácpu)

mezi 10 až 12 hod – 2 sklenice převařené vody nebo bylinného čaje (mátový), v tuto dobu doplňujete tekutiny do organismu

mezi 15 až 17 hod – 2 sklenice vody či ředěnou zeleninou šťávu z mrkve, červené řepy nebo z jablek, hrušek, podporujeme detoxikaci organismu a odvádíme horkost prostřednictvím močového měchýře

večer před spaním je opět vhodné dát si sklenici vody nebo bylinný čaj, aby se přes noc nezahušťovala krev díky horku.

Stravování u vlhka a zahlenění


Vlhko se projevuje: pocity tíhy, otoky, průjmy, gynekologickými výtoky, zpomaleným myšlením, leností, edémy, pocity únavy, vyčerpaností, pocity tupých bolestí hlavy, častých infekcí u dětí, obezitou.


Klaďte důraz na hořké a ostré chutě; veškeré jídlo vařené a teplé; nízký příjem tuků a olejů, mléčných výrobků a cukru; jezte menší porce při každém jídle. Na odvedení vlhka z organismu slouží slzovka. Užívejte ji pravidelně ráno maximálně 1 měsíc a pak si dejte 2 měsíce pauzu.


U horké vlhkosti je vhodné dostatečně pít, aby se podpořila činnost močového měchýře a vlhkost se vypustila ven. Pro svlažení horka se doporučují zeleninové šťávy v odpoledních hodinách.

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Další zajímavosti a tipy najdete v kategorii „Články

Objednat se na masáž a individuální diagnostiku můžete prostřednictví kontaktního formuláře nebo přes email tradicniterapie@gmail.com. Vše o nabízených službách se dočtete na www.tradicniterapie.cz