Univerzální dietní moudrost podle tradiční medicíny

Jak jíst? S radostí! A když to vázne, je třeba trávení podpořit. Někdy to ale vůbec není jednoduché – žaludek má rád mokro a jeho pomocnice slezina miluje sucho… Trávení je přitom základem zdraví, správné trávení nám přináší kvalitní živiny, krev, kyslík, energii. Pokud si nevíte rady, zkuste tradiční terapii, v jejímž rámci doporučím jídelníček přímo pro Vás.


Dle tradiční čínské medicíny je žaludek jako kotel. Protiví se mu suchost, rád tvoří kaše nebo polévky. Jeho komplicem je slezina, která se obává přílišné vlhkosti. Slezina je oheň pod kotlem a právě tento oheň by mohlo příliš mnoho vlhka uhasit.


Podle této analogie znamená trávicí proces nejprve vytvořit v žaludku (v kotli) polévku o teplotě cca 38 °C. Vše, co podporuje vytvoření této polévky (či kaše) je prospěšné. Proto by také většina stravy, kterou jíme, měla být vařená. Studená, syrová strava se tráví hůře a je k tomu zapotřebí hodně energie, kdežto jednoduchá uvařená kaše se tráví velmi snadno. Takovými jídly obvykle krmíme miminka nebo osoby v nemoci či rekonvalescenci. Slezina a žaludek vynakládají na jejich zpracování méně energie Qi (čchi).


Jak říká zkušený dietolog Bob Flaws, příliš mnoho syrové a chladné potravy vytvoří v žaludku jakési bláto, které způsobí stagnaci. Např. studený nápoj poškozuje slezinu, která je pak oslabená, a za druhé přehřívá žaludek, protože žaludek se snaží studenou vodu vyrovnat a je v té chvíli hyperaktivní.


Lidé, kteří mají silnou ohnivou energii, zvládnou hodně studených jídel. I tady je ale třeba mít se na pozoru. Když sníte zmrzlinu (a ještě k tomu v zimě), tělo se požitím zmražené potravy časně ochladí, ale reaguje na toto ochlazení zvýšením horkosti v trávicím traktu. Vhodnější proto je jíst v létě polévku z fazolí mungo a tofu, protože taková polévka ochladí postupně tělo. Pokud chcete konzumovat studené potraviny, dělejte to ideálně mezi ostatními jídly, tedy samostatně, abyste chladem nezatížili i předchozí, třeba výživný oběd. K hlavním pokrmům je spíše vhodné popíjet teplé nápoje.


Hlavním důvodem, proč jíme, je pochopitelně doplnění energie a krve, k čemuž jsou ideální mírně sladké potraviny (obiloviny). Ale příliš mnoho sladkého naopak organismu uškodí. Trocha sladkého povzbudí slezinu, nadbytek jí ublíží (dosáhne-li jang extrému, promění se v jin). Když je slezina oslabená, touží po sladkém, je ale nutné tuto touhu sytit obilovinami či ovocem (Jak se zbavit chuti na sladké čtěte zde).


Sladká chuť navíc podporuje vlhkost. Zřejmě nejvíce zvlhčující jsou podle Boba Flawse sladkokyselé potraviny, např. citrusy, šťávy, rajčata, sladidla (včetně melasy a medu), ale také bílá pšenice, mléčné výrobky, ořechy, oleje a tuky. Jedná se o vysoce výživné potraviny, kterých opět nesmíme jíst příliš mnoho, protože pak by tvořily patologickou vlhkost.


Není vhodné si některé potraviny zakazovat. Např. pokud se rozhodnete přestat konzumovat veškeré maso kromě kuřecího a krůtího, můžete se přehřívat. Všeobecně je dobré jíst od všeho trochu. A rozhodně to nepřehánět s masem a cukrem.


Čeho se dále vyvarovat ve velkém množství jsou tučné potraviny a alkohol. Kořeněné, zahřívající potraviny zraňují a poškozují původní Qi (čchi), stejně jako pokrmy smažené, kvašené, opražené apod.


Ideální je lehká, čistá strava, složená z obilnin, fazolí, zeleniny a ovoce – sattvická strava.


Terapeuti praktikující tradiční medicínu doporučují jíst každý den ve stálou hodinu, mít pevný režim, řád. Tělo je potom ve větším klidu a lépe odolává stresu. Pravidelnost je velmi důležitá.


Samozřejmostí je nepřejídat se. Čínská medicína popisuje patero následků přejídání:

  1. Přílišná stolice

  2. Přílišné močení

  3. Narušený spánek

  4. Obezita

  5. Trávicí potíže

Kromě toho, že je nutné se nepřejídat, je důležité se věnovat také správnému vaření. Základem je rýže a obilniny, u kterých se doporučuje nevylévat vodu, kterou je proplachujeme (to platí pouze u bio produktů), nerozvařit je a nemlít příliš na jemno, protože tím se ztrácí jejich obal a živiny. Výjimkou jsou nemocní lidé či miminka, kterým je nutné pro lepší stravitelnost vařit suroviny déle. Také zelenina by neměla být rozvařená, stačí ji jen lehce orestovat.


Jednou ze silných stránek teorie východní medicíny je postulát, že skutečného zdraví lze dosáhnout pouze tehdy, je-li náš vnitřní mikrokosmos v harmonické rovnováze s vnějším makrokosmem. Proto také je nutné užívat jiné byliny a potraviny v každém jiném ročním období. Téměř univerzální potravinou je přitom rýže, která podporuje močení, má sklon odvádět nadměrnou vlhkost. Podobně jako rýže je na tom i zelenina.


Trávení je základ našeho zdraví. Přesto není dobré se jídlem stresovat, ale naučit se ho užívat s láskou a radostí, příliš neřešit pravidla a zásady, řídit se hlavně svou intuicí a svými možnostmi. Naopak při nemoci či oslabeném trávení je nutné stravu řešit, vyhýbat se nejen cukrům a sladidlům, ale také dalším ochlazujícím nebo zvlhčujícím potravinám, tedy nekonzumovat:

  1. Nic přímo z lednice, vše musím mít minimálně pokojovou teplotu.

  2. Minimum syrové zeleniny (vůbec žádná rajčata, papriky, brambory).

  3. Minimum syrového ovoce (lépe ho krátce podusit)

  4. Pohanku, pšenici

  5. Žádné mléčné výrobky

  6. Citrusy, citrusové šťávy

  7. Tučná, těžká, olejovitá jídla

Čeho si dopřávat dostatek:

  1. Vařená zelenina

  2. Vařená rýže

  3. Dušené bio drůbeží maso

  4. Kardamon, pepř, zázvor, skořice, muškátový oříšek

Paradoxem u oslabené sleziny a žaludku může být neustálá touha po studených nápojích. Jenže čím více pijeme a zaplavujeme slezinu další vlhkostí, tím chroničtějším se stav stává. Naopak je tedy dobré, konzumovat méně tekutin, obzvlášť při jídle. Už po několika dnech se stav stabilizuje.


Jak více podpořit trávení si přečtěte v dalších textech v kategorii „Články“ – Diety, trávení, diabetes


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.


Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.


Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.


S čím vám mohu pomoci:

  1. Doporučení vhodné stravy a životního stylu

  2. Detoxikace, redukce váhy

  3. Únava, potíže se spánkem

  4. Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie

  5. Akné, ekzémy, plísně

  6. Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium

  7. Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

#diety #trávení #tradičnímedicína #jídelníček #nevolnost

Objednejte se na individuální konzultaci

banner_bez popisu.jpg

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com