Co jíst na jaře? Co jíst v létě? Co na podzim a v zimě?

Být fit, mít plno energie, dobře vypadat a cítit se spokojeně – někomu to jde jakoby „samo“ a někdo pro to vynakládá mnoho úsilí. Často stačí „jen“ vnímat své tělo. A je dobré jít mu naproti. Pro vitalitu a zdravý organismus je vhodné dodávat tělu energii nejen podle osobní konstituce, ale také podle vnitřního počasí a podle biologického kalendáře. A čím je organismus starší (opotřebovanější či nemocnější), tím více by měl dodržovat stravovací zásady.

1. LEDEN – močový měchýř (element voda)

Zima je období odpočinku. Je třeba vydatně spát, čerpat sílu, užívat si masáže sezamovým olejem, pít dostatek přirozených tekutin, vyvarovat se cukru.

Strava by měla být sytá a tučná. Doporučují se luštěniny, pohanka, oves, amarant, kroupy nebo divoká rýže. Z ovoce jsou vhodná pečená jablka a nejvhodnější zelenina je kořenová a kvašená (zelí), česnek a cibule. Vnitřní teplo dodají polévky, především vývary.

Pro posílení močového měchýře je dobré popíjet čaj z květů černého bezu, přesličky, jitrocele nebo břízy. Močové cesty posílí také bylina Buchu, svízel, kukuřičná vlákna či přeslička a další byliny.

2. ÚNOR – ledviny (element voda)

Podle astronomického kalendáře nastává jaro obvykle 21. března (den jarní rovnodennosti), ale podle biologického kalendáře začíná už 13. února. Právě polovina února byla původně začátkem roku. Nakonec i v astrologii je znamení „Ryb“ jakousi „smrtí“ a začátkem života. Období zimy skončilo 26. ledna a až do 12. února probíhalo tzv. období „dojo“, což je přechod ze zimy do jara, doba, kdy se příroda připravuje na „znovuzrození“.

Podle tradiční medicíny jsou v únoru nejvíce ohroženy ledviny, vládne element voda a z emocí je to strach. Ledvinám prospívá klid a teplo. Vhodná je konzumace luštěnin, masité stravy, kompotů a vařených obilovin. Je důležité vyhnout se nadměrnému solení, cukru, ochlazujícím potravinám, kávě a alkoholu.

Mezi doporučené potraviny pro posílení ledvin patří pohanka, oves, jáhly, fazole, čočka, sójové boby, skopové a jehněčí maso.

Zelenina je vhodná lehce zahřátá v páře nebo nakvašená. Zahřívá cibule, česnek, zázvor, fenykl, celer, růžičková kapusta, pórek a červená řepa. Důležitá je petržel, která odvodňuje a odstraňuje otoky, podobně jako vařená bílá ředkev. Z bylinek kurkuma, kari a chilli.

Pro každého je vhodné něco jiného. Ráda vám doporučím jídelníček přímo pro vás na míru. Objednat se můžete zde:

3. BŘEZEN – žlučník (element dřevo)

Období růstu a nové energie. Je to nejdynamičtější období roku. Velice důležité je odlehčit trávení, tedy omezit tučná a smažená jídla a vyřadit všechny živočišné produkty včetně mléka. Pro uzdravení a posílení žlučníku je důležité věnovat se svému duševnímu stavu a vyplavovat negativní emoce (třeba dynamickými meditacemi či svižnými procházkami).

Do jídelníčku je dobré postupně zařazovat i potraviny s osvěžujícím účinkem, jako zelí kyselé, saláty, ředkvička, ředkev, pampeliška, čekanka, kopřiva, polníček, červená řepa. Z obilovin bulgur, kuskus, pšenice, špalda, rýže, žito. Velmi vhodné jsou klíčky. Mezi vhodné luštěniny patří bílé a červené fazole. Obecně je vhodné vše, co je přirozeně kyselé a zelené.

Na očistu organismu jsou dobré různé bylinné čaje, které obsahují hořčiny a jsou močopudné – kopřivový čaj, lapacho, ostropestřec marijánský, citrónová voda. Detoxikaci podpoří chlorella, spirulina nebo zelený ječmen. Při potížích se žlučníkem pomáhají i mandle, které byly přes noc namočené ve vodě – další tipy, jak podpořit a léčit žlučník najdete zde.

4. DUBEN – játra (element dřevo)

Energie jara se probouzí ve své maximální síle. V tomto období mají lidé horší schopnost odolávat všem vnějším vlivům – propukají alergie jak na fyzické úrovni, tak i na duševní.

Zásadní je nepřetěžovat játra (jak stravou, tak i duševní nepohodou) a začlenit i pohybové aktivity. Játra kromě emocí oslabují také mléčné výrobky, smažená a tučná jídla, sladkosti a v neposlední řadě také alkohol.

K posílení jater výrazně přispívají potraviny hořké chuti – tzv. hořčiny. Mezi nejlepší patří ostropestřec a pampeliška.

Co se týče přípravy pokrmů, je vhodné vaření v páře a zařazení přirozených syrových potravin. Z luštěnin jsou vhodné naklíčené mungo fazole a obecně výhonky luštěnin. Mezi pro játra prospěšné obiloviny patří – bulgur, kuskus, pšenice, špalda nebo rýže. Ze zeleniny zelený hráček, zelí kyselé, saláty, ředkvičky, ředkve, kedlubny, čekanka, kopřivy, polníček, bílá řepa a postupně vše, co začíná růst. Z ovoce citróny, jablka, hrušky nebo jahody.

5. KVĚTEN – srdce (element oheň)

Láska k sobě samému a následně ke druhým lidem a všemu kolem nás, vyživuje naše srdce. Každý den od 11 do 13 hodin je srdce nejaktivnější, je proto vhodné mít klidnější režim a nepřijímat nic, co organismus extrémně nabudí (např. kofein, černý čaj, ale i hádky, stres nebo extrémní sporty).

K srdci náleží hořká chuť. Do jídelníčku je dobré zařadit výrazné množství zeleniny, zejména čekanku, kopřivu, polníček, červenou řepu, červenou papriku, růžičkovou kapustu, rukolu, saláty, zralá rajčata, ředkvičky či artyčoky. Z ovoce maliny, ostružiny, borůvky, angrešt – nebo kterékoli, které právě roste.

Z luštěnin jsou to převážně naklíčené mungo fazolky, sójové klíčky, čerstvý hrášek, červené fazole. Mezi vhodné obiloviny amarant, pšeničné klíčky nebo žito.

Na posílení srdce se doporučuje syrový česnek, zázvor, cibule, lněné semínko nebo také pití čajů z kozlíku lékařského, třezalky, meduňky, srdečníku, pelyňku, jmelí či pupeny, květy i listy hlohu.

6. ČERVEN – tenké střevo (element oheň)

K nejčastějším potížím vycházejících z nerovnováhy tenkého střeva se řadí průjem. Nejaktivnější doba pro tenké střevo je mezi 13 – 15 hod. V tomto čase je vhodné zařadit bylinkové čaje i šťávu z mladého ječmene nebo chlorellu.

Podobně jako v červnu je dobré zařadit do jídelníčku vše, co nyní roste – špenát, ředkvičky, zelené saláty, čekanka, chřest, okurky, rajčata, jahody, třešně, maliny.

Pro posílení slinivky a zlepšení stavu sliznic (nejen střev) je vhodné zařadit bezlepkové obiloviny, jako jsou jáhly, quinova, pohanka, amarant, či rýže. Je důležité konzumovat v dostatečné míře zdravé tuky.

7. ČERVENEC – krevní oběh (element oheň)

Zásadní je odlehčit jídelníček. Prospívá dostatek tekutin s trochou máty a citrónu, čaj Rooibos nebo naředěné čerstvě vylisované šťávy z ovoce. V tomto teplém období konzumujte čerstvou zeleninu v co největším množství.

Je důležité vyživit tělo a podpořit koloběh krve. Z obilovin zařaďte zejména pohanku, obilné klíčky, kukuřici a rýže. Zaměřte se na přísun omega 3 mastných kyselin (lněný olej, rybí tuk, vlašské ořechy, dýňová semínka, ryby jako makrela, losos, pstruh, tuňák).

8. SRPEN – termoregulace těla (element oheň)

Jak to jen jde, buďte venku, čerpejte do sebe letní energii, hýbejte se, sportujte, tancujte… Pijte dostatek vody (ne ledové), ovocné a zeleninové šťávy. Srpen je obdobím syrové zeleniny a čerstvého ovoce. Je to jediný měsíc, kdy můžete konzumovat pouze raw stravu.

V horkých dnech si můžete také dopřát zakysané mléčné výrobky jako kozí kefír či kvalitní jogurt. Mezi ochlazující potraviny patří ječmen, žito a basmati rýže. Výborné jsou i mungo klíčky. V horkých dnech není dobré konzumovat maso.

9. ZÁŘÍ – slezina a slinivka (element země)

Důležitá je vyváženost chutí a stravy. Platí zákaz cukru a bílé mouce, zmrzlině, čokoládě, mléčným výrobkům, živočišným tukům, přepalovaným jídlům a alkoholu. Je vhodné se také v tomto období vyhýbat vlhkému prostředí, jako sauna nebo pára.

Naopak je potřeba do svého jídelníčku zařadit vše, co je přirozeně sladké, tedy vařená kořenová zelenina, jáhly, rýže, skvělá je dýňová či batátová polévka. Vlhkost z těla odvede slzovka. V září nejvíce dbáme na pravidelnost a pevný řád.

10. ŘÍJEN – žaludek (element země)

Žaludek je emočně nejcitlivější orgán našeho těla. Proto jakýkoliv stres, který zažíváme, nám postupně oslabuje jeho funkci. Abychom měli zdravě fungující žaludek, je potřeba ke zdravé stravě s láskou pohlížet jak na sebe samotné, tak i na vše kolem nás.

Zásadní jsou pravidelné snídaně.  Nejvhodnější jsou obilné kaše nebo teplé polévky.

Do jídelníčku zařaďte hrách i cizrnu (pro lepší trávení je vařte s kořením jako je saturejka, kmín, majoránka či trochou mořských řas).

Ze zeleniny je ideální dýně, kedlubna, mrkev a všechna zelenina přirozeně sladce chutnající. Z bylinek je vhodné použít na posílení žaludku a celého trávení měsíček, řepík, kopřiva, zeměžluč či pelyněk nebo jejich vzájemnou kombinaci.

11. LISTOPAD – plíce (element kov)

K podzimu patří sucho, proto je vhodné zařadit více potravin, které nám dodají tělesné šťávy. Z obilovin je ideální oves. Z luštěnin nejvíce hnědá čočka, bílé fazole a tofu.

Jako zelenina je vhodná například bílá ředkev, bílé zelí, kedlubna, pórek, mrkev, kvašená zelenina, cibule, křen nebo česnek. Z ovoce hruška, hrozny, jablka, sušené švestky, meruňky a datle. Doporučují se houby, vlašské ořechy, med, mátový a šípkový čaj, jitrocel, mateřídouška, měsíček, plicník, přeslička, kopřiva, rdesno ptačí, řebříček. Také výtažky z lichořeřišnice. Na podporu odkašlávání je vhodná i lékořice.

12. PROSINEC – tlusté střevo (element kov)

Tlusté střevo předává skrze svoji stěnu látky do těla. Čisté a zdravé střevo předává vitamíny, vodu a soli do krve a vyživuje náš organismus. Funguje to tak i se zaneseným střevem, do těla se pak dostávají látky, které nás oslabují. Veškeré nečistoty jsou poté odváděné kůží ve formě ekzémů nebo různých pupínků a akné.

Nejdůležitější pro fungování zdravého střeva je dostatek vlákniny. Z obilovin je vhodná rýže, rýžové otruby, oves nebo pohanka. Z luštěnin je vhodná černá čočka a žluté sójové boby. Důležitá je i zelenina, ořechy a houby.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  • Doporučení vhodné stravy a životního stylu
  • Detoxikace, redukce váhy
  • Únava, potíže se spánkem
  • Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie
  • Akné, ekzémy, plísně
  • Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium
  • Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *