Více radosti = více dopaminu

Proč jsme tak snadno závislí na různých sladkostech, alkoholu či podobných drogách? Protože umí uvolňovat látku dopamin, tedy látku štěstí a radosti. Kupodivu u piva stačí k uvolnění dopaminu jen jeho pouhá chuť – dokonce i v případě nealko piva. Mozek uvolňuje velké množství dopaminu už po prvním doušku.


Vhodnější než pivo, jsou stimulanty jako je Ginkgo Biloba nebo kurkuma (curcumin se úspěšně využívá i při léčbě některých depresivních poruch, protože zvyšuje hladinu dopaminu i serotoninu).


Pro osoby trpící nedostatkem dopaminu je důležité konzumovat dostatek tyrosinu. Tyrosin je aminokyselina, která slouží jako prekurzor dopaminu, norepinefrinu a epinefrinu. Doporučuje se konzumovat zejména:


banány, omyté a opražené mandle, jablka, vodní meloun, jogurty, fazole, vejce z volného chovu, třesně, maso z volně se pasoucích zvířat, ryby lovené na otevřeném moři, luštěniny nebo celozrnné obiloviny.


Aby mohl být tyrosin efektivně přeměněn je nezbytný také dostatečný příjem vitaminu B6, folátu a mědi apod. Pokud nemáte ve stravě dostatečný příjem aminokyselin, je možné užívat L-tyrosin také ve formě doplňku výživy.


Důležité jsou také procházky v lese a dostatek spánku, který reguluje produkci dopaminu. Abyste podpořili přirozenou produkci dopaminu, snažte se chodit spát přibližně ve stejnou dobu.


Vhodná je také péče o střevní mikroflóru. Vědci zjistili, že probiotika mohou syntetizovat hormony a neurotransmitery a reagovat na ně. Rozšíření kolonií prospěšných bakterií ve střevech a snížení zastoupení škodlivých bakterií tedy může mít pozitivní vliv na hladiny dopaminu.


Stále více se ukazuje, že moderní člověk neumí relaxovat. Mnozí lékaři přitom zdůrazňují, že správná relaxace je klíčem ke zdraví a spokojenosti. Stačí pár minut denně dokonalého uvolnění a ušetříte tisíce za léčiva.



Další tipy, zajímavosti a doporučení najdete v kategorii „Články“ – Psychoterapie, psychické potíže a jejich řešení


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.


Více o tradiční terapii a jejích možnostech najdete na www.tradicniterapie.cz