Hořčík je balzám nejen pro nervy

Hořčík (magnezium) zásadně ovlivňuje náladu a zdraví. Hraje klíčovou roli v metabolismu, v řadě buněčných procesů, enzymatických reakcí a fyziologických funkcí. Většina lidí přitom má nízkou hladinu hořčíku je přitom zřejmě nejfrekventovanější minerálovou poruchou.

Deficit hořčíku má významný vliv nejen na neurologická, nervosvalová a zánětlivá onemocnění, ale také na hypertenzi, osteoporózu, kardiovaskulární nemoci, diabetes a metabolický syndrom. Podle lékařských studií hořčík zasahuje do funkce glukózových transportérů a inzulínové sekrece. Jeho deficit vede k inzulínové rezistenci a nadprodukci kontraregulačních hormonů adrenalinu a kortizolu. Magnezium je jednoduše důležité pro téměř všechny buňky živého organismu a zásadně ovlivňuje všechny orgány.

V poslední době je věnována velká pozornost souvislosti mezi deficitem hořčíku a depresemi. Je známo, že magnezium hraje významnou roli v biochemii mozkových funkcí. Při jeho deficitu jsou popisovány změny osobnosti, apatie, deprese, ale i agitovanost, zmatenost, úzkost i delirium. Někteří autoři dokonce hořčík doporučují jako nezbytný doplněk při užívání antidepresiv.

Navíc se ukazuje, že omezení příjmu hořčíku vede ke zvýšené propustnosti střev a sníženému výskytu bifidobakterií a dysbalanci bakteriální kolonizace. Změna mikrobiomu pak také úzce souvisí se změnami chování a depresivním laděním. Přírodní strava bohatá na hořčík harmonizuje psychiku, rozpouští stagnace, léčí křeče, migrény, trávicí potíže, PMS a mnoho dalšího.

S hořčíkem to ale není jednoduché. Jeho vstřebávání je spojené mimo jiné také s vápníkem. Jenže musí to být ve správném poměru. Příliš mnoho vápníků může páchat škody. Hořčík má paradoxně schopnost odstranit nadbytečný vápník z měkkých tkání, včetně zvápenatělého plaku. Při té příležitosti zvládne rozšířit tepny a uvolnit hladké svaly, omezit artritidu, Alzheimerovu chorobu a další závažné potíže.

Podle testů se už za pouhých 30 dní užívání živin bohatých na hořčík zlepší stav cév a průtok krve.

Současná strava je chudá na přirozené zdroje magnezia. Obsah magnezia v potravě se snižuje užíváním umělých hnojiv při pěstování potravin, při zpracování konzervací a smažením. Z magnezia přijatého potravou se podle lékařských studií vstřebá pouze 30–40 %. Množství vstřebaného magnezia snižují jednostranně zaměřené diety, zvýšená konzumace tuků, stejně tak káva, alkohol a energetické nápoje s obsahem fosfátů.

Zvýšenou potřebu magnezia mají lidé se zvýšenou fyzickou a psychickou zátěží, diabetici, těhotné a kojící ženy, alkoholici. Ke zvýšeným ztrátám magnezia dochází u pacientů s gastrointestinálními a nefrologickými onemocněními.

Dostupnost magnezia zvyšují malé dávky vitamínu D a vitamín B6. Hladina magnezia v organismu je regulována činností ledvin a hlavní vliv na její výši mají hormony parathormon a aldosteron. Stanovení množství magnezia v organismu je problematické, můžeme laboratorně stanovit hladinu magnezia v séru, tato hodnota však o nedostatku magnezia vypovídá minimálně, neboť pouze méně než 1 % z celkového magnezia je obsaženo extracelulárně, a proto by bylo přesnější stanovení množství magnezia odběrem svalové či kostní biopsie, avšak tyto invazivní výkony se k tomuto účelu v praxi nepoužívají. Další možností je provedení magneziového zátěžového testu.

Hořčík dle tradiční čínské medicíny:

Nedostatek hořčíku se v těle projevuje jako stoupání jangu jater, které je důsledkem prázdnoty jin ledvin (Shen Yin Xu). Magnesium a jeho sloučeniny mají spíše jinovou povahu.

Nedostatek hořčíku jakožto nedostatek jater se projeví:

  • Bolestmi hlavy s roztažitou a pulzující bolestí ve spáncích zhoršující se stresem a emočním vypětím.
  • Červeným obličejem.
  • Vznětlivostí a vztekem.
  • Premenstruačním syndromem.
  • Nespavostí, divokými sny, nočním pocením.
  • Kmitajícími body před očima, závratěmi.
  • Mravenčením končetin a křečemi.

Strava bohatá na hořčík:

Ořechy (hlavně bio mandle), mořské řasy, ovesné vločky, semínka (zejména lněná), naklíčená pšenice, fazole, hrách, sója, mák, kakao, listová zelenina, banány, hnědá rýže, koriandr, petržel.

Nedostatek hořčíku může vyústit až v tetanii, která je v současné populaci stále častější. Projevuje se zvýšenou dráždivostí nervosvalového ústrojí, zejména brněním v prstech a chodidlech, křečemi a tiky. V extrémních případech se mohou objevit poruchy dýchání nebo poškození svalové tkáně silnými křečemi. Na úrovni psychiky může docházet k podrážděnému nebo agresivnímu chování.

Z pohledu tradiční čínské medicíny jsou křeče (tiky, záškuby) způsobeny vnitřním větrem. Vnitřní vítr vzniká nejčastěji na podkladě nedostatečnosti krve a jinu (kam neteče krev, tam fouká vítr) a na základě vnitřní stísněnosti (jater).

Doplnit minerály, užívat byliny… to je důležité a pomáhá to. Úplně nejdůležitější ale je pochopit, proč problémy vznikly a udělat opravu – upravit jídelníček, naučit se relaxovat, nebrat zbytečně léky, které snižují hladinu hořčíku, netlačit tolik na život, naučit se vypnout hlavu. Pomůže jóga, taiji, procházky v přírodě, masáže apod. Hořčík symbolizuje klid a mír v těle.

Jak posílit játra se dočtete v dalších textech v kategorii „Články“ – Potraviny, byliny, doplňky

Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  • Doporučení vhodné stravy a životního stylu
  • Detoxikace, redukce váhy
  • Únava, potíže se spánkem
  • Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie
  • Akné, ekzémy, plísně
  • Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium
  • Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *