Hýbejte se! Stačí 10 minut denně!

Tělocvik opěvuje západní i východní medicína. Pohyb je člověku vlastní a bez pohybu tělo chátrá. Fyzické cvičení se často prolíná i s mentální relaxací až meditací. Toto spojení nacházíme především u dynamických meditací podle Osha, ale i v tradiční terapii. V čínské medicíně je dobré zdraví hlavně o pohybu v podobě toku energie. Jakmile dojde ke stagnaci, vznikají problémy. Paradoxně to může být i pohyb mentální. Lépe však rozproudí stagnace procházka nebo jiná fyzická činnost.


Zatímco cvičení je aktivní, zahřívá nás a považuje se za jangové, odpočinek a spánek jsou jinové povahy a slouží k osvěžení těla. Abyste zůstali zdraví a vyvážení, potřebujete dost obojího. Dokonce i v józe se dynamické pasáže vždy doplňují relaxačními asánami. Ničeho ale nesmí být příliš. Stále je třeba naslouchat organismu. Najít si čas na fyzickou práci, sport, ale i na meditaci. Vhodné není ani přílišné studium, příliš četby, příliš polehávání, příliš čehokoli. Kromě naslouchání vlastnímu tělu je dobré naslouchat i přírodě. Když budete dbát na změny v ročních obdobích, vaše tělo bude spokojenější. V praxi to znamená v zimě více odpočívat a spát, na jaře běhat, v létě plavat, na podzim chodit na procházky.

Ideálně si každé ráno zacvičit čchi-kung, taj-ji, jógu nebo jednoduchý strečink. Pár minut denně stačí. Cvičení má být zábavné, měli byste z něj mít dobrý pocit a mělo by se odehrávat většinou venku – pokud to počasí a okolnosti dovolují. Podle statistik lidé, kteří zařadili do svého programu každodenní desetiminutovou rozcvičku, trpí mnohem méně nemocemi, jsou celkově zdravější a spokojenější. Výrazně se to projevilo u seniorů, kterým se pravidelným pohybem výrazně zlepšil zdravotní stav, a také mohli přestat užívat některé léky.


Opakem je příliš časté a náročné cvičení spojené se snahou o extrémně zdravý jídelníček. Čínská medicína zná pojem chlad v dolním zářiči. Tento stav vzniká v případě, kdy osoba nadměrně konzumuje ovocné šťávy, jogurty, müsli a podobně. Taková strava a příliš mnoho sportu (třeba i v zimě) organismus zcela vyčerpá.


Čínská medicína se ve své tradiční podobě předává z generace na generaci už po pět tisíc let. Její postupy jsou ověřeny tisíciletími.


Ideální denní režim podle příznivce ájurvédy Davida Freje:

  1. Budíček s východem slunce.

  2. Rozcvička a teplá snídaně.

  3. Dopolední práce na náročných úkolech.

  4. Oběd v poledne, nejlépe v příjemném prostředí a v klidu.

  5. Odpolední méně náročné činnosti.

  6. Podvečerní sport či procházka.

  7. Večer s rodinou, přáteli, při oblíbené činnosti.

  8. Spánek od západu slunce.

Každý je ale jiný. Podle ájurvédy je klíčem ke správným návykům včetně správného fyzického cvičení poznání konstituce.


Váta má ráda energické cvičení, ale lepší je pro ni pravidelné mírné cvičení než velký výdej energie najednou. Váta lidé mají obvykle nízký svalový tonus a rozvoji svalové hmoty musí věnovat hodně aktivní pozornosti. Vzhledem k suché povaze váta dóši je dobré nepřetěžovat klouby, které mají tendenci k artritidě. Vhodným sportem je jóga a taj-ji, protože přináší do těla vnitřní vyrovnanost a pohodu, dále kondiční gymnastika, lehký běh, cyklistika a turistika.


Pitta vyhledává soutěživé sporty, baví ji volejbal, kopaná, hokej a podobně, které jim poskytnou tuto soutěživost, ale nebudou rozvíjet vrozený egoismus, protože je vyžadována spíše spolupráce než individuální výkon. Druhou možností je sport, kde člověk bojuje sám se sebou, například aktivní turistika, terénní běh, horolezectví a ideálně plavání, které má ochlazující účinek, stejně tak zimní sporty jako například lyžování.


Kapha typ se nerad hýbe, ale nemusí se bát intenzívního cvičení, naopak je pro něj žádoucí, ačkoli se mu do něj často nechce, a tak potřebuje povzbuzení. Pravidelný pohyb a častá změna a různorodost denních aktivit pomáhají vnést do života více energie. Vhodným sportem je tak například vytrvalostní běh, veslování, posilování a vzpírání.


Zásadní je správné dýchání. Dech je samotnou podstatou našeho života, ovlivňuje harmonické souznění mezi racionální mužskou a intuitivní ženskou energií. Pokud se na něj dokážeme na chvíli soustředit a dýchat vědomě, automaticky má pro tělo větší hodnotu a přivádí do těla více hlubší energie.


Přečtěte si, jak se sport propojuje s meditací a duchovnem – „Sport by měl být radost


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme – nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  1. Doporučení vhodné stravy a životního stylu

  2. Detoxikace, redukce váhy

  3. Únava, potíže se spánkem

  4. Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie

  5. Akné, ekzémy, plísně

  6. Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium

  7. Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

#ájurvéda #dennírežim #pohyb #sport

Objednejte se na individuální konzultaci

banner_bez popisu.jpg

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com