top of page

Léčivá rýžová kaše congee harmonizuje celé trávení


Strava je pro zdravý organismus zásadní. Podle tradiční medicíny jsou zdraví a dlouhověkost podmíněné nejen zděděnou konstitucí a vitalitou, ale také způsobem, jak o sebe a svou kondici pečujeme cvičením, myšlením i stravou. V tradiční orientální dietetice se potraviny považují za zhmotnění energií země, nebe (vzduchu), počasí i způsobu pěstování. Jednotlivé složky potravy se v čínské dietetice dělí podle charakteristik jin, jang, pěti prvků chuti, tropizmu, ročních období a také kuchyňské úpravy.


Život nás může lehce unášet jako veslaře na loďce, který s radostí a vděčností využívá proud, nebo se můžeme vyčerpávat usilovnou plavbou proti proudu. Proud představuje přírodní zákonitosti, veslař úctu a cit pro hodnoty i pokoru k řádu věcí. Dnes žijeme ve věku paradoxu, kdy se prostý život i prostá strava obtížně dodržují a kdy je plavat proti proudu zdánlivě snazší než plout s ním," říká terapeutka Ludmila Bendová.


Při jakýchkoli zdravotních problémech je dobré stravovat se co nejprostším a nejjednodušším způsobem. V praxi to znamená pít ráno teplý, čerstvý zeleninový nápoj a snídat léčivou rýžovou kaši.


Recept na rýžovou congee Kvalitní bílou rýži propláchněte a vařte v 6ti násobném objemu vody společně s kouskem mořské řasy. Rýži vařte ve vodě na mírném plameni v přiklopeném hrnci zpravidla 4 až 6 hodin. Lépe je tedy přidat raději více vody než méně. Říká se, že dlouhodobější vaření je o hodně silnější.


Tato jednoduchá polévka (kaše) se lehce tráví a vstřebává, tonizuje krev a energii Qi (čchi), harmonizuje trávení, nezahlcuje, osvěžuje a vyživuje.


Chronicky nemocní lidé mají často oslabenou krev, slabé trávení a málo energie. Snadno se u nich projevují zánětlivé procesy a objevují se i jiné příznaky horkosti z nedostatku vnitřních tekutin a obecně jin. U těchto lidi je vhodné podávat congee pro její ochlazující, tonizující, nezahlcující účinek. Je též vhodná pro kojící matky pro zvýšení tvorby mléka.


Tekutá část (odstředěná část z kaše) se může použit jako nápoj - náhrada mléka pro kojence.


Pro změnu chuti je možné přidat do congee sójové mléko, sezamovou pastu, kustovnici apod. Rýžovou kaši můžete také dochutit pomocí „gomasia“, tedy na sucho opražených semínek slunečnice, lnu, dýně a sezamu. Semínka se nejprve propláchnou vlažnou vodou a poté na sucho bez oleje praží na pánvi či v troubě. Praží se na sucho, pokud možno každý druh zvlášť a velmi pomalu a mírně, za stálého míchání. Správně opražená semínka by se měla dát lehce rozkrojit nehtem. Vše se pak rozmixuje a používá jako posypka. Všechna tato semínka jsou skvělým zdrojem ochranných látek tukové povahy, působí preventivně proti ateroskleróze i zvětšování prostaty a jsou doplňkovým zdrojem vápníku, hořčíku, bílkovin a stopových prvků.


Dalším zlepšovákem je švestička umeboshi. Má velmi ostrou, slaně-kyselou chuť, proto použijeme jen půl švestičky na jednu osobu.


Při ozdravných dnech je dobré jíst rýži i na oběd a večeři. Rýže:

- nenadýmá, proto je ideální pro děti, starší lidi a při žaludeční a žlučníkové dietě. - pomáhá při vysokých teplotách a zánětech, zmírňuje průjem i zácpu, léčí trávicí a střevní potíže. - mírně odvodňuje, zbavuje tělo škodlivin a je dobrou prevencí ledvinových kamenů.


Podobně, jako rýžovou léčivou kaši, můžete připravit také léčivou slzovku. Zejména, pokud v sobě máte hodně vlhkosti.


Další rady, tipy a doporučení najdete v kategorii „Články


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.



Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.



Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com ,


Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře.

bottom of page