Pozor, ať vám jídlo nepřeroste přes hlavu!

Zatímco v některých státech lidé nemají co jíst, jinde se vyhazují tuny jídla do popelnic. V bohatých státech přibývá lidí, kteří se již nechtějí živit tím nejlevnějším a nekvalitním jídlem a naopak přibývá lidí posedlých zdravím. Přispívá k tomu mediální a sociální tlak, tedy se nemůžeme divit rozrůstajícím se řadám nemocných, kteří trpí nejen cukrovkou, ale psychickými poruchami typu anorexie, bulimie a ortorexie.


Ortorexie je až fanatické zabývání se zdravou výživou.

Poprvé ji popsal v roce 1997 Steven Bratman z Colorada v knize Health Food Junkies (Fanatici zdravé výživy). Jako dnes již jeden z mnoha upozorňoval na nutnost zdravé životosprávy, tedy varoval před alkoholem, drogami, chemicky upravovanými potravinami apod. Propagoval biopotraviny, regionální produkty a striktně zakazoval vše chemické a nezdravé. Postupně jeho fanoušci přestali mít radost z jídla a stále jen řešili, co je povolené a co zakázané. A samozřejmě po snězení onoho „zakázaného“ se dostavovali výčitky svědomí. Tento stravovací terorismus se bohužel začal rychle šířit a způsobovat vážné psychické potíže.


Jídlo by skutečně mělo být přírodní a je dobré přemýšlet, co a kdy jíst. Nesmí se z toho ale stát posedlost – obsese. Poruchy příjmu potravy tedy často začínají dobrým úmyslem udělat něco správného pro sebe a své zdraví. Postupně se z ní může stát nemoc. Bohužel lidé s touto poruchou si ji nechtějí připustit a různě si ji filozoficky a eticky omlouvají. Často se také povyšují nad ostatní, protože mají pocit, že jsou „lepší“.


Ortorexie se může rozvinout především u lidí, kteří si již delší dobu hlídají svou váhu nebo jídlo všeobecně, což mohou být i vegetariáni, vegani, vitariáni, ovovegetariáni nebo frutariáni. Alternativ je hodně, neustále se objevují nové a ještě lépe odůvodňované.


Je tedy vhodné být ve svém přístupu k jídlu trochu velkorysejší a nebrat ho přespříliš vážně. Pokud jsme zdraví, můžeme jíst všechno, je to jen otázka množství. Nebudu se přejídat, ale také nebudu hladovět. Nejenže mi hladovění uškodí, ale když pak nastane jo-jo efekt, a on přijde, protože nikdo nedokáže držet dietu celý život – snadno sklouznete k depresi.


Všeobecná pravidla pro zdravého člověka jsou jasná: jíst pestře, dostatečně a včas snídat, nepřejídat se, jíst dostatek kvalitních sacharidů, zeleniny, ovoce i bílkovin. Dostatečně pít (ale nepřehánět to, příliš mnoho tekutin škodí!), nejíst večer a vyhýbat se průmyslově a chemicky zpracovaným potravinám či polotovarům.

Nehledejte dokonalý, okamžitě dostupný stravovací režim na celý život, ale postupně zlepšujte ten současný. Vaše stravovací přístupy se budou postupně vyvíjet. S narůstajícím uvědoměním pro vás bude stále důležitější intuice. Vývojem projde také znalost přípravy jídla a vlastností potravin. Snažte se změny neuspíšit. Postupujte harmonicky a „netlačte řeku“…


Pokud se ovšem vyskytnou jakékoli zdravotní potíže, právě úprava stravy a jídelníčku dokáže zázraky! Zkušený terapeut umí připravit individuální jídelníček na míru a doporučit vhodné potraviny i celkovou životosprávu.


Další tipy, rady a doporučení najdete v sekci „Články“ – Hubnutí, diety, trávení, diabetes.


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme o jejich nekopírování, děkujeme.


Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně. Na osobní diagnostiku a poradenství se můžete objednat prostřednictvím kontaktního formuláře, nebo emailem tradicniterapie@gmail.com, nebo telefonicky 608770506. Vše o nabízených službách (dietetika, fytoterapie, akupresura, masáže atd.) se dočtete na www.tradicniterapie.cz.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Cílem je seznámení se s tradičními metodami a možnostmi podpory zdraví, osvěta veřejně dostupných poznatků či odborných studií, nejde o propagaci konkrétních výrobků ani prodej doplňků stravy. Jen bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

#anorexie #dieta #bulimie #stravování #ortorexie #zdravéjídlo