Pozor na fruktózu – je i tam, kde ji nečekáte

Na trhu je mnoho různých sladidel, která mohou nahradit běžný cukr. Místo něj se používají různé přírodní sirupy, stevie nebo i ovoce. Většinou ale vše obsahuje fruktózu. Fruktóza je izomer glukózy. Někdy se označuje také jako levulóza anebo ovocný cukr. Fruktóza zvyšuje hladinu hormonu gherlinu, který podporuje chuť k jídlu.


Podle mnoha studií je organismu jedno, v jaké formě fruktózu přijímá. Podstatné je, že se stále jedná o fruktózu. Na ni reaguje slinivka, inzulin a následně celý organismus.


Odstraněním fruktózy z jídelníčku lze účinně předejít obezitě, vyléčit ztučnění jater a zlepšit diabetes 2. typu i bez léků,“ tvrdí profesor Jean-Marc Schwarz z Touro University v Kalifornii.


Fruktóza je odbourávána především v játrech, kde se mění na tuk. Proto jsou vysoké koncentrace fruktózy nevhodné. Znamená to nepřehánět to se sladkými jídly, včetně džusů, ovocných smoothie apod.


Již dávno je prokázáno, že když má člověk hlad a dá si něco sladkého včetně ovoce, má pak hlad ještě větší.


Fruktóza je přitom často používána jako náhradní sladidlo za sacharózu v mnoha potravinách a polotovarech.


Kromě fruktózy je přitom potřeba vyhýbat se i běžnému bílému cukru. Pokud tedy chcete koupit zdravý sirup (a nejste diabetici), vybírejte z druhů, které mají nízký obsah cukru a fruktózy.


Jedním z nejlepších se zdá být javorový sirup, který obsahuje relativně málo fruktózy a současně nemá ani moc vysoký glykemický index.


Kvalitním sladidlem je také melasa, která obsahuje jen nízké procento glukózy i fruktózy, navíc je bohatým zdrojem železa.


Kvalitní med od včelařů i obilné slady obsahují optimální kombinaci glukózy a fruktózy a nemají příliš vysoký glykemický index. Nepasterizovaný a nerozehřívaný med od včelaře je navíc velmi zdravý.


Hroznový cukr je čistá glukóza a dobře poslouží při hypoglykemii (nedostatek glukózy v krvi), ale jinak neobsahuje hroznový cukr žádné živiny navíc.


Palmový a kokosový cukr nepřináší našemu tělu nic výrazně pozitivního.


Stévie neobsahuje žádné cukry ani kalorie a je považována za sladidlo zdravé. Dle některých studií však i stévie může mít negativní dopad na naše zdraví, například snižuje tlak, může způsobovat bolest hlavy, snižovat hladinu cukru v krvi pod optimum a u některých pacientů zhoršovat diabetes.


Xylitol je sladidlo vyráběné z březové šťávy či kukuřice a obsahuje alkoholové cukry. Má nízký glykemický index a je prospěšný pro zdraví zubů a střevní mikroflóru. Xylitol je zřejmě ideální pro snížení obsahu cukrů v jídle.


Rýžový sirup má například vysoký obsah glukózy, ale žádnou fruktózu. Obsahuje také hodně vitamínů a minerálů.


O zdravém slazení se dočtete i v dalších textech v kategorii „Články“.

Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně. Na osobní diagnostiku a poradenství se můžete objednat prostřednictvím kontaktního formuláře, nebo emailem tradicniterapie@gmail.com, nebo telefonicky 608770506. Vše o nabízených službách (dietetika, fytoterapie, akupresura, masáže atd.) se dočtete na www.tradicniterapie.cz.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Cílem je seznámení se s tradičními metodami a možnostmi podpory zdraví, osvěta veřejně dostupných poznatků či odborných studií, nejde o propagaci konkrétních výrobků ani prodej doplňků stravy. Jen bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech..

#cukr #fruktóza #sladidla #slazení