Překvapí vás, za co všechno může klimakterium

Nejběžnějšími projevy „přechodu“ jsou návaly horka a potu, bušení srdce, nervozita, brnění či mravenčení končetin, výkyvy nálad, nespavost, sklon k depresím, poruchy menstruačního cyklu apod.


Období klimakteria nastupuje obvykle mezi 40. a 50. rokem života ženy. Zatímco některé si změn téměř nevšimnou, jiné prožívají přechod i se závažnými příznaky.

Důsledkem poklesu hladiny estrogenu ale může docházet i k méně častým projevům. Jedná se například o vysychání poševní sliznice a tím pádem i zhoršení její obranyschopnosti vůči infekcím. Suchost se může projevit také v očích (pocity písku v očích) a v nose (suché krusty v nose).


S nedostatkem estrogenů souvisí také intenzivnější potřeba močení, která je provázena silným nutkáním, častým nočním močením i urgentním únikem moči. Při snížení produkce ženského hormonu dochází i k vyšší tvorbě vrásek, padání vlasů, zhoršení kvality nehtů. Klimakterium je také spojeno s inzulínovou rezistencí, kdy hrozí větší riziko diabetu.


Podle tradiční medicíny klimakterium vzniká nedostatečností ledvin. Některé faktory mohou zapříčinit ztrátu esence ledvin rychleji. Například špatná funkce jiných meridiánů, špatná životospráva, nedostatek relaxace, nesprávná péče během těhotenství a při porodu, těžká menstruace či přílišný strach a starost. Příznaky slabých ledvin:

  1. závratě

  2. návaly horka

  3. pocení (zejména odpoledne a v noci)

  4. podrážděnost

  5. nespavost a hojné snění

  6. zapomnětlivost

  7. bolesti kříže a kloubů

  8. hořko až sucho v ústech

  9. deprese, úzkost

  10. zimomřivost

  11. otoky kotníků a kolen

  12. časté močení, řidší stolice

  13. osteoporóza

Jak posílit ledviny a zmírnit tak potíže:

  1. černý sezam (denně 1 čajová lžička předem namočená v 1 dcl vody)

  2. ženšen

  3. kořen rehmanie

  4. liči čínské

  5. houba cordyceps

  6. pšeničné klíčky

  7. mořské řasy (spirulina)

  8. tofu

  9. fazole

  10. ječmen

Důležité je doplnit vitamíny E, A, B a C a také vápník. Potraviny bohaté na fytoestrogeny:

  1. sójové produkty

  2. obilí

  3. tmavě zelená listová zelenina (vařená)

  4. černé sójové fazole

  5. černé houby

  6. vlašské ořechy

  7. kaštany

  8. mořské řasy

  9. skopové a kachní maso

  10. drcená lněná semínka

  11. červená řepa

Bylinky pro průvodní jevy menopauzy:

  1. houba reishi (lesklokorka)

  2. yam (dioscorea)

  3. pelyněk černobýl

  4. vodilka kanadská zvyšuje krevní tlak

  5. šalvěj lékařská

  6. kalina slivoňolistá (pomáhá při silném krvácení)

  7. andělika čínská (děhel)

  8. mateří kašička


Výtažek z pylového zrna je taktéž skvělá, čistě přírodní alternativa, která pomáhá zmírnit příznaky menopauzy. Účinná látka obsažená ve sladkém pylu se nazývá L-tryptofan (často se používá i při léčbě úzkostí). Právě zmiňovaný extrakt získaný speciálním způsobem přirozeně potlačuje návaly tepla i noční pocení, spolu s vitamíny B1 a B2 zmírňuje únavu, změny nálad a upravuje poruchy spánku. Kromě toho obsahuje mastné kyseliny, které zmírňují bolesti kloubů. Neobsahuje hormony ani fytoestrogeny, proto je vhodný i pro ženy, které nemohou užívat hormony v žádné formě.


Příznivě působí potraviny chladné a hořké povahy, které snižují horko a ochlazují, dále potraviny vlhké, které zvlhčují sucho. Doporučované jsou:

  1. letní zelené saláty

  2. čekanka

  3. okurka

  4. meloun

  5. lilek a tykve

  6. mořské řasy

Základem čínské medicíny je prevence. Vychází z předpokladu, že tělo se umí vyléčit samo, jen mu k tomu musíme dát příležitost, sledovat jeho signály a reagovat na ně včas a adekvátně. Pomocí správné životosprávy je možné menopauzu oddálit o mnoho let.


U starších žen doporučuje Paul Pitchford omezení masa z výkrmen, hlídat nadbytek vápníku, který může škodit (doplnit křemík) a popíjet odvar z kořene anděliky čínské.


Nejen vhodná strava a potravinové doplňky, ale také pozitivní přístup k životu hraje velkou roli. Starejte se o sebe, nechte se hýčkat, choďte na procházky, dopřejte si masáže, saunu, zajděte do divadla apod. Nešiďte se! Každá nositelka života si zaslouží to nejlepší! Jen si to musíte umět dovolit dopřát….


Více o posílení ledvin se dočtete v textech v kategorii „Články“ – Menstruační potíže, klimakterium, PMS


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.

S čím vám mohu pomoci:

  1. Doporučení vhodné stravy a životního stylu

  2. Detoxikace, redukce váhy

  3. Únava, potíže se spánkem

  4. Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie

  5. Akné, ekzémy, plísně

  6. Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium

  7. Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

#klimakterium #menopauza #přechod

Objednejte se na individuální konzultaci

banner_bez popisu.jpg

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com