I čokoláda může být prospěšná – jak na čoko sladkosti

Čokoláda obsahuje vysoké množství hořčíku. Touha po čokoládě může být způsobena i potřebou zlepšit hladinu vápníku v nervech a kostech. Bohužel má průmyslová čokoláda extrémně vysoký obsah kyseliny šťavelové a obsahuje teobromin (látku podobnou kofeinu). Při častém užívání laciná průmyslová čokoláda působí velmi negativně, podobně jako bílý cukr, který je škodlivý ve všech podobách. Domácí čokoláda ale může být i velmi prospěšná a zdravá. Vyzkoušejte si doma udělat čokoládové dobroty, které můžete mít v lednici v pohotovosti. Chutnají skvěle a klidně si jich dopřejte co hrdlo a žaludek ráčí a snese!

Čokoládové karamelky

Potřebujete zejména datle (vypeckované datle nebo rovnou datlovou pastu). Vypeckované a nakrájené datle (asi 20 kusů) mírně zahřejte v hrnci s vodou. Po pár minutách přidejte polévkovou lžíci kokosového oleje, dvě vrchovaté lžíce mandlového másla, lžíci nepraženého, pravého kakaa a hrst rozdrcených pekanových ořechů. Vše řádně promíchejte. Dle chuti pak přidejte trochu mandlového másla nebo kakaa. Záleží, zda chcete mít výslednou dobrotu spíše karamelovou, nebo hořkou či ořechovou. Podle toho také vhodně přidejte určitou složku. Hotovou směs přelijte do malých formiček, nechejte vychladnout a uložte do mrazáku. Datle zahřívají střední ohniště, tiší kašel, posilují trávení.

Mandlové máslo

Jedinou nevýhodou naprosto úžasných čokoládových karamelek je vysoká cena bio mandlového másla. Pokud máte velmi výkonný mixér, můžete si ho snadno vyrobit i doma. Mandle zkrátka jen mixujete a mixujete, dokud z nich nevznikne máslová hmota. Pro jemnější chuť je možné přidat trochu mandlového mléka. Hotové mandlové máslo můžete použít nejen na výrobu „čokoládových“ dobrot, ale třeba do ranní kaše, do smoothie, do domácí zmrzliny apod. Pokrmy tak obohatíte o vitamíny, antioxidanty a mnoho prospěšných látek.

Mandle uvolňují stagnující čchi plic, pomáhají zbavit se hlenů, zmírňují kašel, zvlhčují střeva, pomáhají při astmatu i zácpě, zásadotvorně působí na krev. Mohou zhoršit tvorbu hlenu u osob s příznaky vlhkosti (letargických, pomalých se silným povlakem jazyka a otoky).

Čokoláda z karobu

Kromě kakaa můžete při výrobě zdravé čokolády použít také karob. Smícháte lžíci karobu se čtyřmi lžícemi kakaa a lžící drcených kakaových bobů. Do směsi přidáte tři lžíce kokosového oleje, tři lžíce kakaového (nebo mandlového) másla a tři lžíce sirupu z agáve. Karob je méně tučný, než kakao a obsahuje vápník, hořčík a mnoho vitamínů. Zlepšuje trávení a žaludeční problémy, reguluje hladinu krevního cukru a snižuje hladinu cholesterolu

Čokoládový dort

Pokud už zvládáte připravit zdravou domácí čokoládu, zkuste rovnou i zdravý dort. Budete na něj potřebovat hrnek mandlí, hrnek kokosových chipsů, asi 12 vypeckovaných datlí a pět lžic kvalitního kakaového prášku. Vše řádně rozmixujte do jemné, lepkavé směsi, kterou následně nalijte do formy vyložené pečícím papírem a dejte ztuhnout do mrazáku zhruba na 20 minut.

Mezitím si připravte první vrstvu, kterou tvoří 10 vypeckovaných datlí, tři polévkové lžíce mandlového másla a tři polévkové lžíce kokosového oleje. Vše rozmixujte a nalijte na základ, který jste předtím dali do mrazáku. Vše komplet dejte na hodinu zamrazit.

Druhou vrstvu vytvoříte z dvou hrnků kokosového krému, půl hrnku mandlového másla, dvou lžic javorového sirupu a lžíce kvalitního kakaa (nebo karobu). Všechny ingredience na druhou vrstvu opět promixujte. Směs rovnoměrně naneste na první vrstvu a vraťte do mrazáku. Nechejte ztuhnout několik hodin. Na závěr můžete vše polít tekutým kakaem a posypat nastrouhaným kokosem či oříšky.

Čokoládové bezlepkové brownies s červenou řepou

Opět budete potřebovat datle bez pecek (170g), které zalijete v míse horkou vodou (125 ml), necháte změknout a rozmixujete je. Přidáte nastrouhanou červenou řepu (300 g), rýžové mléko (200 ml), bio kokosový olej (50 ml) a promícháte. Ve druhé misce promíchejte pohankovou mouku (170 g), kypřící prášek do pečiva (1/2 balení), pravé kakao (15 g) a nasekané lískové ořechy (80 g). Do sypké směsi postupně vmíchejte tekutou směs. Těsto vlijte do pekáčku a pečte při teplotě 180 °C 30 minut. Po vychladnutí polijte koláč čokoládovou polevou a posypejte nasekanými ořechy.

Čokoládový dort z červené řepy s kokosovou polevou

1 velká červená řepa (250 g), 2 hrnky pohankové mouky (400 g), 1 hrnek jablečného pyré (360 g), 1 hrnek javorového sirupu, 6 lžic nepraženého kakaového prášku, špetka soli, na vymazání kokosový olej

Na polevu: 100 g kokosového krému, 1 lžíce mandlového másla, 1 lžíce javorového sirupu, 1 lžíce nepraženého kakaového prášku

Dejte červenou řepu do pařáčku a napařujte ji ve slupce asi hodinu, dokud pořádně nezměkne. Pokud nemáte pařáček, můžete řepu i uvařit. Hotovou řepu vyndejte z páry a nechejte vychladnout a pak ji oloupejte, nakrájejte na kousky, které rozmixujte v kuchyňském robotu na hladké pyré. Pyré pak ve velké míse smíchejte se všemi zbývajícími ingrediencemi, až vznikne jemná a krémová směs. Předehřejte troubu na 190 stupňů. Vymažte 25 centimetrovou dortovou formu kokosovým olejem, přelijte do ní směs a pečte asi 20 minut. Těsto je hotové, když do něj zapíchnete špejli a těsto se na ni nepřichytává.

Než dort vychladne, připravte si polevu: Dejte kokosový krém do mísy, zalijte 3 lžícemi vroucí vody a míchejte tak dlouho, dokud se úplně nerozteče. (Pokud tedy nekoupíte kokosový krém již v tekuté formě, pak tento krok vynecháte). Vzniklou tekutinu pak přelijte do mixéru, přidejte mandlové máslo, javorový sirup a kakao a mixujete dohladka. Polevou pak přelijte vychladlý dort. Recept na vynikající zdravou polevu najdete také zde.

A když vás honí mlsná a zároveň chcete posílit trávení? Rozvařte kulatozrnnou rýži v kokosovém mléce, přidejte mandlové máslo, rozmixované oříšky a karob a zdravá sladkost je na světě:

Další zajímavé tipy na zdravé dobroty najdete v kategorii „Články“ – Zdravé recepty s účinky a také v sekci Byliny, potraviny, doplňky.

Ráda Vám doporučím byliny a stravu přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.

Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. To, co je vhodné pro jednoho, druhému sedět nemusí, a přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém. Postupy a směsi, které používám, jsou prověřeny staletími zkušeností, proto fungují. Tradiční terapie doplňuji moderními poznatky a metodami.

Zaměřuji se především na celkovou harmonizaci organismu, na podpůrnou terapii obezity, akné, nespavosti, trávicích či střevních potíží, psychické nestability, očistu od gynekologických kandidóz, pomoc při menstruačních problémech, migrénách a dalších zdravotních neduhů.

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz.

Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je tradiční terapie dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár týdnech.

Cílem praktiků tradiční medicíny je změnit lidské návyky a myšlení v rámci prosazování zdravého životního stylu, zaujetí pozitivního postoje vlivem správného stravování, cvičení, vhodné duševní aktivity a koordinace vlivů okolního prostředí na náš zdravotní stav. V klinické praxi kladou terapeuti důraz na přesnou diagnózu a rozbor příznaků. Vyhledávají skutečné příčiny potíží a následně je léčí. Právě díky globálnímu přístupu často vyléčí několik problémů současně, je však třeba být trpělivý.

A jak poznáte opravdového terapeuta? Bude k vám přistupovat jako k individualitě, kromě bylin a vhodných potravin vám nabídne i harmonizaci psychiky, doporučí změny životního stylu přímo pro vaši osobnost, po seznámení se s vaším problémem objedná byliny upravené konkrétně pro vás, nezatíží vás příliš a uleví vám.

Přes toto všechno nemůže nikdy tradiční terapie nahradit západní lékařskou odbornou léčbu. Veškeré informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz berte prosím jako osobní názor a ne jako vědecky podložená, schválená a orazítkovaná fakta. Dle platných legislativních norem by vám špatná interpretace a laický přístup mohl ublížit. Rozhodnutí, jak investovat do svého zdraví a jak zlepšit svou kondici a mít více radosti ze života, je jen na vás.

Sdílet článek na:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *