Oběd – co jíst, kdy a proč

U hlavního jídla je důležité, aby bylo kompletní a obsahovalo všechny živiny v takových kombinacích, které jsou nejen dobře stravitelné, ale vzájemně se doplňují a tím vytvářejí vše, co organismus potřebuje a je schopen nejen strávit, ale i vstřebat a zapojit do metabolismu tak, aby mu nic nechybělo.


Základní obědová pravidla podle makrobiotiky:

  1. Hlavní jídlo musí obsahovat obilovinu a tepelně upravenou zeleninu a luštěninu. Má být doplněno malým množstvím zeleniny kvašené i syrové a semínky.

  2. Druhou možností kompletního jídla, která by však měla být používána podstatně méně často, je kombinace masa a tepelně upravené zeleniny, jídlo je třeba opět doplnit zeleninou kvašenou a syrovou.

  3. Je třeba mít na poledním talíři zastoupeny pokud možno všechny chutě a barvy.

  4. Je vhodné střídat konzistence jednotlivých složek od křupavé až po řidší omáčkovou formu.

  5. Kvalita jídla a zastoupení jednotlivých složek by se měly měnit podle ročního období, momentálního psychického i zdravotního stavu.

  6. Doba oběda by měla být mezi 11. a 13. hodinou. Doba mezi 14. a 15. hodinou není k jídlu vhodná.

Jednou z hlavních složek oběda je vždy zelenina. Zelenina dává obrovskou pestrost a neskutečné možnosti posilující zdraví. Je ale potřebné jíst zeleninu tepelně upravenou, v níž jsou minerály a vitamíny přístupnější našemu zpracování a využití. Některé živiny jsou vstřebatelné jen za přítomnosti tuku, další jen po tepelném zpracování. Všechny tradiční kuchyně včetně naší původní zeleninu tepelně upravují a tím zvyšují její stravitelnost a dostupnost pro naše trávení. Zelenina se musí sníst hned po tepelné úpravě, neboť postupně za zhruba půl hodiny po uvaření začíná ztrácet svou zásadotvornost a začíná zahnívat. Platí, že zeleninové jídlo se připravuje pokud možno vždy čerstvé – jak to nakonec bývalo i dříve, než se vymysleli lednice a mrazáky.


V hlavním jídle nesmí chybět pravé obiloviny a bílkoviny. Jejich kvalitním zdrojem jsou luštěniny. Aby vznikla kompletní bílkovina, tedy aby obsahovala všechny esenciální aminokyseliny, je třeba ji na talíři vždy kombinovat s obilovinou. Luštěnin by měly v jednom jídle být zhruba 2 až 3 lžíce. Větší množství samotné luštěniny bez obiloviny a zeleniny není vhodné, protože pak nevznikne kompletní bílkovina a vyloučení luštěnin následně zatěžuje metabolismus a ledviny.


Základní principy přípravy luštěnin:

  1. Luštěniny je třeba vždy oprat ve studené vodě a následně nechat namočené.

  2. Namáčecí voda se následně vylévá, což podstatně sníží obsah purinů.

  3. Výjimku tvoří fazole azuki a červená čočka, ty neobsahují puriny, a proto není nutné namáčecí vodu slívat.

  4. Luštěniny je vhodné vařit v tlakovém hrnci, čímž se zvýší jejich stravitelnost (výjimku tvoří červená čočka).

  5. Kdo má citlivý zažívací systém, je dobré, když vodu vymění ještě i po krátkém varu a následně vaří luštěniny v nové vodě.

  6. Luštěniny se vždy vaří bez soli a ideálně s kouskem mořské řasy, která doplňuje minerály a zlepšuje stravitelnost luštěnin. Za stejným účelem se přidává také koření jako saturejka, bazalka nebo majoránka.

Tipy na zdravé obědy, rozličné pokrmy či dezerty najdete v kategorii „Zdravé recepty s účinky


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně. Jako certifikovaná terapeutka vám ráda pomohu na vaší cestě ke spokojenosti. Na osobní diagnostiku a poradenství se můžete objednat prostřednictvím kontaktního formuláře, nebo emailem tradicniterapie@gmail.com, případně telefonicky 608770506. Vše o nabízených službách (TČM diagnostika, fytoterapie, dietetika, akupresura, tuina, shiatsu atd.) se dočtete na www.tradicniterapie.cz.

Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Cílem je seznámení se s tradičními metodami a možnostmi podpory zdraví, osvěta veřejně dostupných poznatků či odborných studií, nejde o propagaci konkrétních výrobků ani prodej doplňků stravy. Jen bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá a je třeba hodně investovat i do bylinných směsí, ale pak pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

#jídelníček #jídlo #strava #stravování