Oběd – co jíst, kdy a proč

U hlavního jídla je důležité, aby bylo kompletní a obsahovalo všechny živiny v takových kombinacích, které jsou nejen dobře stravitelné, ale vzájemně se doplňují a tím vytvářejí vše, co organismus potřebuje a je schopen nejen strávit, ale i vstřebat a zapojit do metabolismu tak, aby mu nic nechybělo.


Základní obědová pravidla podle makrobiotiky:

  1. Hlavní jídlo musí obsahovat obilovinu a tepelně upravenou zeleninu a luštěninu. Má být doplněno malým množstvím zeleniny kvašené i syrové a semínky.

  2. Druhou možností kompletního jídla, která by však měla být používána podstatně méně často, je kombinace masa a tepelně upravené zeleniny, jídlo je třeba opět doplnit zeleninou kvašenou a syrovou.

  3. Je třeba mít na poledním talíři zastoupeny pokud možno všechny chutě a barvy.

  4. Je vhodné střídat konzistence jednotlivých složek od křupavé až po řidší omáčkovou formu.

  5. Kvalita jídla a zastoupení jednotlivých složek by se měly měnit podle ročního období, momentálního psychického i zdravotního stavu.

  6. Doba oběda by měla být mezi 11. a 13. hodinou. Doba mezi 14. a 15. hodinou není k jídlu vhodná.

Jednou z hlavních složek oběda je vždy zelenina. Zelenina dává obrovskou pestrost a neskutečné možnosti posilující zdraví. Je ale potřebné jíst zeleninu tepelně upravenou, v níž jsou minerály a vitamíny přístupnější našemu zpracování a využití. Některé živiny jsou vstřebatelné jen za přítomnosti tuku, další jen po tepelném zpracování. Všechny tradiční kuchyně včetně naší původní zeleninu tepelně upravují a tím zvyšují její stravitelnost a dostupnost pro naše trávení. Zelenina se musí sníst hned po tepelné úpravě, neboť postupně za zhruba půl hodiny po uvaření začíná ztrácet svou zásadotvornost a začíná zahnívat. Platí, že zeleninové jídlo se připravuje pokud možno vždy čerstvé – jak to nakonec bývalo i dříve, než se vymysleli lednice a mrazáky.


V hlavním jídle nesmí chybět pravé obiloviny a bílkoviny. Jejich kvalitním zdrojem jsou luštěniny. Aby vznikla kompletní bílkovina, tedy aby obsahovala všechny esenciální aminokyseliny, je třeba ji na talíři vždy kombinovat s obilovinou. Luštěnin by měly v jednom jídle být zhruba 2 až 3 lžíce. Větší množství samotné luštěniny bez obiloviny a zeleniny není vhodné, protože pak nevznikne kompletní bílkovina a vyloučení luštěnin následně zatěžuje metabolismus a ledviny.


Základní principy přípravy luštěnin:

  1. Luštěniny je třeba vždy oprat ve studené vodě a následně nechat namočené.

  2. Namáčecí voda se následně vylévá, což podstatně sníží obsah purinů.

  3. Výjimku tvoří fazole azuki a červená čočka, ty neobsahují puriny, a proto není nutné namáčecí vodu slívat.

  4. Luštěniny je vhodné vařit v tlakovém hrnci, čímž se zvýší jejich stravitelnost (výjimku tvoří červená čočka).

  5. Kdo má citlivý zažívací systém, je dobré, když vodu vymění ještě i po krátkém varu a následně vaří luštěniny v nové vodě.

  6. Luštěniny se vždy vaří bez soli a ideálně s kouskem mořské řasy, která doplňuje minerály a zlepšuje stravitelnost luštěnin. Za stejným účelem se přidává také koření jako saturejka, bazalka nebo majoránka.

Tipy na zdravé obědy, rozličné pokrmy či dezerty najdete v kategorii „Zdravé recepty s účinky


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím konkrétní byliny a jídelníček přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.


Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. Co prospívá jednomu, druhému prospívat nemusí, přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém.


S čím vám mohu pomoci:

  1. Doporučení vhodné stravy a životního stylu

  2. Detoxikace, redukce váhy

  3. Únava, potíže se spánkem

  4. Problémy s trávením včetně prediabetes a hypoglykémie

  5. Akné, ekzémy, plísně

  6. Menstruační potíže, hormonální nerovnováha, klimakterium

  7. Nervozita, napětí, úzkost, deprese

Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz, Zlín.


Upozornění: Informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz jsou pouze informativní a nejsou určeny k nahrazení rad od kvalifikovaného lékaře. Stejně tak ani bylinná léčba a změna jídelníčku nemůže dle legislativních norem nahradit léčbu západní medicínou. Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je léčba dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár dnech či týdnech.

#jídelníček #jídlo #strava #stravování

Objednejte se na individuální konzultaci

banner_bez popisu.jpg

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com