Druhy obilovin a jejich účinky na zdraví

Celá obilná zrna jsou nositeli výrazného množství minerálů a vitamínů, které jsou nezbytné k jejich dokonalému strávení. Obsažené minerály také regulují kyselinotvorný účinek, které obiloviny jako každý jiný cukr mají. Celá obilná zrna by měla být základem stravy. Jejich přínos je pro organismus nepostradatelný.


Druhy obilovin:


Kukuřice (polenta) je obilím radosti, posiluje srdce. Má ze všech obilovin největší podíl energie jin, nejvíc tedy ochlazuje a uvolňuje.


Ječmen (kroupy) má spíše ochlazující druh energie. Protože má po uvaření a namletí pojivé schopnosti, hodí se k přípravě noků, knedlíků i karbanátků. Ječmen má významnou schopnost změkčovat a zjemňovat zatuhlá ložiska v těle, umožňuje vylučovat staré usazeniny, vede k pružnosti psychické i fyzické.


Pohanka přináší teplo, zrychlení a stažení, je nejvíc jangovou obilovinou, proto by měla být používána převážně v zimě. Vhodná je pro korpulentní typy, podílí se na snižování hladiny krevního cholesterolu, je účinná v prevenci oparů a herpes puchýřů, pomáhá při cévních onemocněních (včetně varixů), zánětech i hemeroidech, posiluje nedostatečné libido a potenci. Podle nálezů znali lidé v Himalájích pohanku již před 2500 lety. V Čechách se začala pěstovat ve 12. století. Hodí se do polévek, kaší, pomazánek, salátů, rizot či k zapékání – recept zde. Oblíbená je jako součást sekané, karbanátků i v bezlepkové formě tradičních lívanců.


Rýže je energeticky nejvíce vyváženou obilovinou, je velmi dobře stravitelná a výživná, ale její trávení nepotřebuje mnoho energie; užitek z ní je tedy velmi vysoký, zároveň čistí organismus a zbavuje ho přebytečných usazenin. Patří k základním sattvickým potravinám, hojně se užívá v makrobiotice či ájurvédě.


Jáhly (proso) jsou obilovinou s jangovým charakterem. Harmonizují činnost žaludku a slinivky břišní, jsou vhodné pro diabetiky. Díky vysokému obsahu minerálů jsou nejméně kyselinotvornou obilovinou. Mohou se kombinovat s ovocem ve zdravých dezertech.



Pšenice (ideálně špalda, případně bulgur) ochlazuje horko z nedostatečnosti jin, posiluje nedostatečnou krev a jin a uklidňuje. Pšeničné otruby způsobují chlad. Zvýšená citlivost na pšenici a lepek je zřejmě způsobena poškozením střevní mikroflóry vlivem konzumace geneticky modifikovaných potravin se zbytkovými rezidui Roundupu (jedu na rostliny). Samotná bio pšenice špalda je velmi výživná a prospěšná.


Žito odvádí vlhko i hlen, rozprouďuje stagnaci čchi (Qi). Žitné otruby se používaly k obkladům při nemocech a horečce. Na záněty se pak používalo těsto ze žitné mouky a medu. Žitné produkty mají příznivý vliv na činnost střev, pomáhají jako prevence proti hemeroidům a nádorům a prospívají cévám. Žitný chléb je vhodný pro diabetiky a posiluje kosti i zuby.


Oves je mírně zahřívající, má ze všech obilovin největší obsah bílkovin a tuků, obsahuje také velmi ceněné kolageny, které tělo potřebuje na správnou činnost sliznic, jater, kloubů a kůže a také fosfor, potřebný pro tvorbu mozku a nervových spojení v mládí. Pro tyto vlastnosti je velmi vhodnou obilovinou pro rostoucí dětský organismus. Oves obnovuje nervový a reprodukční systém, posiluje slezinu-slinivku, vytváří a podporuje čchi (Qi) a krev, rozhýbává energii, posiluje srdeční svaly, odstraňuje cholesterol z trávicího traktu a cév, je uklidňující, tonizuje yang, rozptyluje vlhkost. Pomáhá při úplavici, cukrovce, hepatitis, nervových a sexuálních slabostech, poruchách trávení a posiluje imunitu. Vždy jsou vhodná celá zrna, ale prospívají i kvalitní ovesné vločky. Ovesná kaše je vynikající pro lidi, kteří jsou slabí a mají nedostatečnou konstituci.


Amarant (laskavec) je nejen skvělým zdrojem pomalých sacharidů (cca 60 %), ale obsahuje i spoustu bílkovin s výtečným aminokyselinovým složením. Podporuje vstřebávání vápníku a tím zlepšuje stavbu kostí a zubů a má vliv na budování svalů. Amarant je doporučovaný i na krvetvorbu, při diabetu, zánětech močového a pohlavního ústrojí, žaludečních vředech a používá se i při očistě organizmu od solí těžkých kovů. Posiluje esenci ledvin, nedostatečnou energii čchi (Qi) a nedostatečný jin. Vylučuje horké toxiny i horký hlen. Snadno se rozvaří na kaši, proto je vhodné ho přidávat k rýži, hodí se k němu kukuřice.


Quinoa je pro svůj vysoký obsah proteinů vhodná zejména pro bezmasé diety, ale prospívá i lidem trpícím migrénami, napomáhá při snižování krevního tlaku, kardiovaskulárních onemocněních, rakovině tlustého střeva a při diabetu. Harmonizuje ledviny, doplňuje minerály, zejména hořčík a železo. Obsahuje vysoké množství aminokyselin, které jsou důležité pro obnovu tkání a jejich správný vývoj v dětském věku. Vyznačuje se jemnou strukturou a lahodnou chutí. Je lehce stravitelná, nenadýmavá. Inkové ji nazývali „matkou všeho obilí“ a věřili, že je posvátná. Hodí se nejen jako alternativa k masu, ale pro své ochlazující účinky je skvělá také do letních sladkých dezertů a kaší, které připravíte v mlékovaru snadno a rychle. Quinou stačí řádně propláchnout, uvařit v mléce, přidat oříšky, semínka, kokos, sirup a ozdobit dle chuti karobem a jedlými květy.



Obiloviny je dobré vždy několikrát proprat ve studené a pak v teplé vodě. Některé druhy obilovin je třeba před vařením namáčet, tedy se properou a pak zalijí vodou, ale voda z namáčených obilovin se nikdy neslévá a slouží jako médium dalšího vaření. Voda z uvařených obilovin se neslévá a uvařené obilí nepromývá.


Jak a co si uvařit z obilovin najdete v kategorii „Zdravé recepty s účinky


Jsme rádi, že vás naše články inspirují, ale prosíme, nekopírujte je. Děkujeme.

Ráda Vám doporučím byliny a stravu přímo pro Vás. Každý člověk je jedinečný a je třeba ke každému přistupovat individuálně.


Jako certifikovaná terapeutka nabízím sestavení bylinných směsí (případně i jídelníčků) přímo na míru. To, co je vhodné pro jednoho, druhému sedět nemusí, a přitom oba mohou mít stejný zdravotní problém. Postupy a směsi, které používám, jsou prověřeny staletími zkušeností, proto fungují. Tradiční terapie doplňuji moderními poznatky a metodami.


Zaměřuji se především na celkovou harmonizaci organismu, na podpůrnou terapii obezity, akné, nespavosti, trávicích či střevních potíží, psychické nestability, očistu od gynekologických kandidóz, pomoc při menstruačních problémech, migrénách a dalších zdravotních neduhů.


Kontaktovat mne můžete prostřednictvím emailu – tradicniterapie@gmail.com nebo volavka@lecive-pohadky.cz.


Tradiční medicína je velmi úspěšná v případě dobře nastolené spolupráce. Někdy je tradiční terapie dlouhodobá, ale její pozitivní vliv pocítíte již po pár týdnech.


Cílem praktiků tradiční medicíny je změnit lidské návyky a myšlení v rámci prosazování zdravého životního stylu, zaujetí pozitivního postoje vlivem správného stravování, cvičení, vhodné duševní aktivity a koordinace vlivů okolního prostředí na náš zdravotní stav. V klinické praxi kladou terapeuti důraz na přesnou diagnózu a rozbor příznaků. Vyhledávají skutečné příčiny potíží a následně je léčí. Právě díky globálnímu přístupu často vyléčí několik problémů současně, je však třeba být trpělivý.


A jak poznáte opravdového terapeuta? Bude k vám přistupovat jako k individualitě, kromě bylin a vhodných potravin vám nabídne i harmonizaci psychiky, doporučí změny životního stylu přímo pro vaši osobnost, po seznámení se s vaším problémem objedná byliny upravené konkrétně pro vás, nezatíží vás příliš a uleví vám.

Přes toto všechno nemůže nikdy tradiční terapie nahradit západní lékařskou odbornou léčbu. Veškeré informace uvedené na tomto webu www.tradicni-terapie.cz berte prosím jako osobní názor a ne jako vědecky podložená, schválená a orazítkovaná fakta. Dle platných legislativních norem by vám špatná interpretace a laický přístup mohl ublížit. Rozhodnutí, jak investovat do svého zdraví a jak zlepšit svou kondici a mít více radosti ze života, je jen na vás.

#špalda #žito #rýže #pšenice #jáhly

Objednejte se na individuální konzultaci

banner_bez popisu.jpg

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com