Povaha potravin vás může měnit

Potraviny jsou v tradiční dietetice posuzovány i podle termodynamických změn, které v organismu vyvolávají. Je sice důležité, jaká je původní povaha potravin, ale je také velmi důležité, jak se potravina zpracovává, protože to ji může zcela změnit.


"Většina lidí je uvězněna v nevědomí a v nekontrolovatelných výkyvech jinu a jangu. Mohou kolísat mezi otevřenou osobností a introverzí, zlostí a strachem, silou a slabostí a jinými extrémy, aniž by byli ukotveni v rovnováze. Vyvážený člověk se snadno rozpíná a stahuje, nic ho nerozhází. Uvědomění si vlastní nevyváženosti je prvním krokem k tomu, najít rovnováhu. Jakmile si nevyváženost uvědomíte, soustřeďte se na vlastnosti rovnováhy, tedy na vlídnost, spolehlivost, mírnost, trpělivost a odvahu. Provádějte cvičení, která kladou důraz na podstatu, harmonii a nehybnost, např. jógu, čchi-kung a taj-ji. Abyste rovnováhy dosáhli snadněji, využijte koření, byliny a potraviny. Jejich účinky jsou velmi silné a zásadní," vysvětluje Paul Pitchford.


Potraviny chladné povahy ochlazují organismus, vyživují Yin (jin) a stahují dovnitř. Ochlazující potraviny směřují energii a tekutiny dovnitř a dolů, takže vnější a horní části těla se ochlazují jako první (jako míza stromu v chladných dnech). Potraviny s chladnou povahou v létě pomáhají chladit, v zimě oslabují Yang (jang) a Qi (čchi):

  • Kiwi

  • Vodní meloun

  • Banán

  • Grep

  • Švestka

  • Hlávkový salát

  • Mořské řasy

  • Jogurty

Potraviny svěží povahy chladí tělo, vyživují krev, vyživují Yin (jin) a utišují ducha. Potraviny se svěží povahou lze jíst po celý rok, v zimě opatrněji a méně. U těchto potravin je důležité řídit se intuicí a konstitučním typem:

  • Hruška

  • Pomeranč

  • Pšenice

  • Pohanka

  • Brokolice

  • Špenát

  • Bílek

  • Králičí maso

  • Tofu

  • Ředkvičky

  • Saláty, rajčata, okurky


Potraviny neutrální povahy harmonizují organismus a vyživují tělo. Potraviny s neutrální povahou lze jíst celý rok a doporučují se v hojném množství, i když maso ideálně pouze obden, u horkých typů stačí 2x týdně:

  • Rýže

  • Brambory

  • Meruňky a broskve

  • Soja

  • Máslo

  • Fazole a čočka

  • Kukuřice

  • Mrkev a červená řepa

  • Kachní, krůtí, telecí a vepřové maso


Potraviny teplé povahy zahřívají organismus, doplňují Qi (čchi) a krev, nadzvedávají energii. Potraviny s teplou povahou mohou přehřát organismus (zejména v létě), jsou skvělé v chladných měsících:


  • Třešně a maliny

  • Kaštany

  • Lepivá rýže

  • Dýně

  • Oves

  • Cibule

  • Žloutek

  • Mořské ryby

  • Kozí mléko

  • Kuřecí a hovězí maso

  • Sušené ovoce a ořechy

  • Ženšen a čerstvý zázvor


Potraviny horké povahy zahřívají Yang (jang), rozptylují chlad, rozhýbávají Qi (čchi). Zahřívající potraviny tlačí energii a krev nahoru a ven k povrchu těla (jako alkohol). Potraviny s horkou povahou jsou v létě velmi škodlivé, ale nárazově se využívají i pro ochlazení – silně zahřívající potravina totiž přehřeje vnitřek organismu, vyvolá pocení a následné prudké ochlazení = jang se změní v jin (proto se v mrazech nemá pít alkohol – hrozí umrznutí):

  • Skořice

  • Pepř

  • Zázvor

  • Kurkuma

  • Jehněčí, skopové a jelení maso

  • Tvrdý alkohol

  • Smažená a grilovaná jídla




Povaha potravin ukazuje, jak se bude potravina chovat v organismu. Například zelený či bílý čaj je povahy studené. I v horké podobě vyvolají v těle ochlazení a jsou tedy vhodné během horkých letních dnů.


Naopak typicky horkou potravinou je čerstvý zázvor, který rychle prohřeje organismus a vyvolá pocení.


V dnešní době je velmi populární voda s citronem, ale protože je citron chladné povahy, měl by se užívat hlavně v létě. V zimě oslabuje Yang (jang) a Qi (čchi). Záleží samozřejmě na každém jedinci zvlášť. Horkokrevným lidem bude popíjení vody s citronem příjemné i v zimě. Navíc svou povahou citron pomáhá játrům odvádět z těla škodliviny. Paradoxně se ale nedoporučuje u zimních nachlazení, kdy je potřeba se vypotit.


Z hlediska tepelné povahy potravin má daleko větší smysl jíst ovoce a zeleninu, když právě roste, tedy v létě či na podzim. Ovoce je navíc třeba konzumovat v rozumné míře, protože ochlazuje a jeho nadmíra může způsobit průjmy. Ideální úpravou potravin včetně ovoce a zeleniny je mírné povaření. Syrové jídlo je všeobecně příliš jinové a stimulující. U začátečníků se snadno stane, že se potravou příliš ochladí, nebo naopak příliš zahřejí. Je třeba být citlivý a vnímavý.


O zdravém stravování se dočtete v textech v kategorii „Články“ – Diety, hubnutí, trávení, diabetes


Na osobní konzultaci a individuální diagnostiku se můžete objednat přes kontaktní formulář nebo email tradicniterapie@gmail.com. Vše o nabízených službách se dočtete zde: www.tradicniterapie.cz